وستینگ سهام چیست ؟

وستینگ سهام چیست ؟

وستینگ سهام چیست ؟


وستینگ سهام چیست ؟

اعطای سهام و ارزش به افرادی که فعالیت و تلاش آن ها به اندازه ی این سهام نمی باشد، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که موسسین استارتاپ ها و کسب و کار ها در ابتدای کار آن را انجام می دهند. همین امر بروز مشکلات بسیار در کسب و کار را سبب گردیده و باعث می شود که افراد با وجود فعال نبودن در کسب و کار، خواهان سهام خود باشند. در واقع ارزش اولیه و سهامی که به این افراد تخصیص داده شده سهم آن ها نبوده و تقسیم سهام درست نیست.

بهره مندی از برنامه زمانی وستینگ (Vesting  Schedoul) یا رهن سهام، روشی است که برای جلوگیری از این اتفاقات مورد استفاده قرار می گیرد . در این برنامه زمانی هر فرد سهام خود را بر مبنای زمان و معیار های مربوطه دریافت می کند.

 

وستینگ سهام چیست ؟

وستینگ چیست ؟

سهام افراد کلیدی و بنیانگذاران که طی فعالیت و تلاش چندین ساله این افراد در شرکت به مالکیت قطعی آن ها در می آید را وستینگ می گویند.

در واقع تمامی سهم شرکت از ابتدای شروع کار میان بنیانگذاران استارتاپ ها تقسیم می شود. در صورتی که بنیانگذاری خواهان جدا شدن از شرکت باشد، شرکت حق بازخرید نمودن درصد معینی از سهم او را دارد. یعنی در صورتی که شریک شما پس از چندین ماه از کار روی استارتاپ کناره گیری نماید، قادر به خواستن 100 میلیارد از درآمد، نمی باشد. چراکه شرکت درصدی از سهام او را هنگام کنار کشیدن وی خریده است.

در واقع وستینگ حفاظت از بنیانگذاران و کمتر نمودن ریسک را سبب گردیده و باعث می شود که نگرانی و تمرکز شما بر پیشرفت استارتاپ و کسب و کارتان باشد.

تهیه نمونه قرارداد وستینگ یکی از مهم ترین و حرفه ای ترین اقداماتی است که پیش از راه اندازی کسب و کارتان باید انجام دهید.

 

اجرا نمودن وستینگ درایران چه ساز و کاری دارد ؟ 

امکان پیاده سازی این قرارداد با توجه به ضوابط قانونی و چهارچوب های تعریف شده در حقوق ایران به شکل مرسوم وجود ندارد. ساز کار پیشنهادی در نظر گرفته شده به این صورت است که در ابتدا تمامی شرکا سهام دار شرکت شوند با این تفاوت که سهام تخصیص شده به بنیانگذاران در رهن شرکت قرار می گیرد. در صورتی که بنیانگذران به تعهداتشان عمل نمایند، سهام مذکور فک رهن شده و به آنان تعلق می گیرد. در غیر این صورت ممکن است سهام به شرکت و یا سهام داران منتقل شود.

 

دلیل تنظیم قرارداد وستینگ

با توجه به اینکه تنظیم قرارداد وستینگ اتفاق جدیدی در کسب و کار های نوپا محسوب می شود، تدوین این قرارداد ها نیز کاملا تخصصی بوده و نیازمند وکیل و یا کارشناس امور قرارداد ها می باشد که آشنایی کامل با قوانین داشته و بر ساز و کار کسب و کار های نوپا مسلط باشد.

 

تفاوت شرکت های تجاری و استارتاپی

شرکت های تجاری و استارتاپی تفاوتی در ثبت با یکدیگر نداشته و روال ثبت آن ها در اداره ثبت نیز یکسان می باشد.

تفاوت عمده ای که میان این شرکت ها وجود دارد مربوط به شرکای آن می باشد. تشکیل شرکت های تجاری به این صورت است که دو یا چند نفر از شرکا سرمایه ای را به شرکت اختصاص داده و به نسبت آورده ی خود مالک سهام شرکت می شوند. اما سرمایه نقدی در استارتاپ وجود نداشته و یا بسیار ناچیز می باشد. در واقع سرمایه اصلی این نوع کسب و کار ایده آن می باشد. در واقع سهام شرکای استارتاپ در ابتدا ارزشی ندارد و افراد زمانی حاضر به پرداخت پول و خرید سهام استارتاپ هستند که ایده به محصول تبدیل شده و مورد استقبال عموم قرار گیرد.

 

مزایای تنظیم طرح وستینگ

  • وستینگ سهام انگیزه بیشتر سهام داران را سبب گردیده و همچنین باعث عمل نمودن به تعهداتشان می شود.
  • وستینگ سهام باعث می شود که کسی وارد حوزه سهامداران و شرکا شود که به اهداف ترسیم شده دست پیدا کرده باشد.

قرارداد ها و توافقات مشمول وستینگ می بایست به طور دقیق بوده و بازه زمانی دستیابی به اهداف و همچنین تعهدات و میزان سهام توافق شده در آن ذکر گردد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم