ورود بدون اجازه به منزل

vorod be onf

قانون اساسی ایران منزل شخصی افراد را حریم خصوصی آن ها دانسته و آن را همچون جان ، مال ، حیثیت ، حقوق ، مسکن و شغل افراد در برابر هرگونه تعرض مصون می داند مگر در موارد تجویز قانون .

از این رو ورود غیر مجاز به منزل دیگران جرم انگاری و برای آن مجازات تعیین شده است . هدف از این نوشتار برسی ورود غیر مجاز به منزل دیگران و مراجع ذیصلاح جهت رسیدگی به آن می باشد .

 

جرم ورود به عنف

قانون مجازات اسلامی جرم ورود به عنف به منزل دیگران را اینگونه بیان نموده :

“هر کس در منزل یا مسکن دیگری به عنف یا تهدید وارد شود به مجازات حبس محکوم خواهد شد و در صورتی که مرتکبین دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد، میزان مجازات حبس دو برابر خواهد شد .”

در نتیجه ورود بدون اجازه به منزل دیگران غیر قانونی و مصداق بارز نقض حریم خصوصی افراد می باشد که قانونگذار به مقابله با این موضوع پرداخته است .

 

مجازات جرم ورود غیر مجاز به منزل دیگران

قانونگذار در قانون مجازات اسلامی 6 ماه تا 3 سال حبس را به عنوان مجازات جرم ورود غیر مجاز به منزل افراد پیش بینی نموده .

شایان ذکر است که این مدت حبس به موجب قانون کاهش حبس های تعزیری به 3 ماه تا یک سال و نیم تقلیل یافته که این در صورتی است که یک فرد مرتکب جرم شده باشد . بدین ترتیب چنانچه تعداد مرتکبین دو نفر و یا بیشتر باشد و حداقل یکی از آن ها حامل سلاح باشد ، مجازات پیش بینی شده به صورت حبس از 6 ماه تا 3 سال خواهد بود .

 

مجازات ورود غیر قانونی به همراه حمل سلاح

مجازات پیش بینی شده برای این جرم حبس تعزیری بوده که در صورت حمل سلاح توسط مرتکبین این مدت دو برابر خواهد شد . به بیانی دیگر چنانچه مرتکبین جرم ورود به عنف و بدون اجازه به منزل دیگری ، سلاحی نیز همراه خود داشته باشند ، محکومیت در نظر گرفته شده برای آن ها حبس از 6 ماه تا 3 سال می باشد .

*لازم به ذکر است که قانونگذار سلاح خاصی را پیش بینی ننموده و به طور کلی هر سلاح سرد یا گرمی حین ورود غیر مجاز به منزل دیگران ، مشمول تشدید مجازات می گردد .

 

مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم ورود غیر مجاز به منزل دیگران

 

در صورت تحقق جرم ورود غیر مجاز ، فرد بزه دیده باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و شکواییه ای را در راستای جرم صورت گرفته علیه مجرم تنظیم نماید . در این صورت شکایت مطروحه به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع شده و سپس دادسرا موضوع را برسی نموده و در صورت اثبات جرم ، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری دو ارجاع می شود .

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم