نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات قطعی شده

نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات قطعی شده

نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات قطعی شده


نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات قطعی شده

امروزه یکی از منابع درآمد های دولت از طریق دریافت مالیات فراهم می شود. دریافت مالیات ممکن است به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم باشد. بنابراین خود مالیات نیز به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم، تقسیم می شود. با توجه به اینکه امکان اعتراض مودی نسبت به معاملات مختص مالیات های مستقیم می باشد، در این مقاله برآنیم که به برسی مالیات های مستقیم بپردازیم. یکی از انواع دعاوی مالیاتی، دعاوی اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی می باشد که توسط مودیان مالیاتی انجام می شود.

مطابق ماده 110 قانون مالیات های مستقیم مشمولین مالیات های مستقیم ملزم به تهیه و ارائه اظهار نامه مالیاتی خود تا 4 ماه پس از اتمام سال مالی، به اداره امور مالیاتی محل زندگی خود می باشند. اداره امور مالیاتی نیز باید تا یک سال از اتمام مهلت اظهارنامه های مالیاتی به آن ها رسیدگی کند.

همچنین این اداره ملزم به ارائه برگه تشخیص مالیات به مودی تا یکسال پس از پایان یافتن مهلت ارسال اظهار نامه می باشد.

یکی از نکات مهم، آشنا بودن اشخاص معترض با نحوه اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی می باشد. چراکه اصولی انجام شدن اعتراض به برگه مالیاتی بسیار مهم بوده و عدم توجه به آن و یا عدم اعتراض به برگه مالیاتی در موعد مقرر، بی اثر شدن اعتراض را سبب می گردد.

 

نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات قطعی شده

برگ تشخیص مالیات

اداره مالیات، نتیجه محاسبات مالیاتی مودیان را به موجب برگه ای تحت عنوان برگ تشخیص، اعلام می نماید. مطابق قانون مودیان ملزم به تقدیم اظهار نامه خود به اداره مالیات ظرف مدت 4 ماه پس از پایان سال مالیاتی می باشند. اداره مالیات نیز موظف به برسی اظهار نامه مالیاتی تا مدت یک سال پس از ارسال آن و صدور برگ تشخیص مالیات ظرف سه ماه  پس از پایان مدت مذکور می باشد.

 

انواع برگ تشخیص مالیات

  • مالیات حقوق: مالیات حقوق یکی از اقسام برگ تشخیص مالیات می باشد. در واقع در صورت عدم پرداخت مالیات در زمان مقرر و یا پرداخت مقدار کم از مالیات مقرر شده، اداره مالیات مکلف به صدور برگ تشخیص مالیات حقوق برای پرداخت کننده و دریافت مبلغ مالیات و جریمه آن از این طریق می باشد.
  • مالیات تکلیفی: صدور برگ تشخیص مالیات تکلیفی مربوط به زمان عدم وصول اعتراض می باشد. بدین ترتیب در صورت اعتراض پرداخت کننده نسبت به مبلغ مالیات، می بایست اعتراض خود را ظرف 30 روز و به صورت کتبی به اداره مالیات مربوطه اعلام نماید. در صورت عدم اعتراض او، برگ تشخیص وی قطعی می گردد.
  • مالیات عملکرد: این برگ میزان درآمد مودی و صورت معاملات او را برسی نموده و در صورت عدم تطابق، صادر می شود. در صورت پرداخت مالیات در زمان مشخص شده، 40% بخشودگی جرایم مالیاتی به پرداخت کننده تعلق خواهد گرفت. اما در صورت عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر شده، واحد وصول اجرا، مالیات را به روش های قانونی مختلفی وصول می نماید.

 

برخی ویژگی های نامه اعتراض به برگ تشخیص مالیات

  • پرهیز از توضیح اضافه و ثبت اعتراض به شکل خلاصه
  • عدم به کارگیری الفاظ غیر رسمی و بی ادبانه در متن نامه
  • برخورداری از خدمات مشاوران و وکلای باتجربه

 

شرایط اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی مستلزم رعایت شرایط مقرر در ماده 238 قانون مالیات های مستقیم می باشد. طبق این ماده قانونی، در صورت اعتراض داشتن پرداخت کننده مالیات نسبت به مبلغ مقرر شده به عنوان مالیات، می بایست اعتراض خود را به صورت کتبی ظرف سی روز به اداره مالیات مربوطه اعلام نماید. بدین ترتیب شرایط اعتراض کننده عبارت است از:

  • اعتراض در موعد مقرر شده ی 30 روزه از تاریخ ابلاغ
  • اعلام اعتراض کتبی اعتراض کننده به اداره مالیات مربوطه

در صورت عدم اعتراض موعدی ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص، دو حالت به وجود می آید:

  • در صورتی که ابلاغ برگ تشخیص به صورت واقعی باشد، برگ تشخیص مطابق ماده 239 ق . م . م، قطعی شده و امکان اعتراض وجود نخواهد داشت.
  • در صورت ابلاغ قانونی برگ تشخیص، مودی معترض شناخته شده (به صورت پیش فرض) و پرونده مالیاتی او مطابق تبصره 239 قانون مالیات های مستقیم، مستقیما به هیأت حل اختلاف بدوی ارجاع می شود.

 

روش ابلاغ اوراق مالیاتی

  1. ابلاغ توسط مامور ابلاغ
  2. ابلاغ توسط مامور پست
  3. آگهی در روزنامه کثیرالانتشار

 

نحوه ابلاغ برگ تشخیص مالیات

برگه تشخیص می بایست به نشانی دقیق مودی ابلاغ شود . در صورت اعمال ابلاغ قانونی و عدم انجام ابلاغ واقعی، پرونده به هیأت حل اختلاف ارجاع می شود. منظور از جمله مزبور این است که امکان دارد، ابلاغ به صورت قانونی انجام شده باشد اما مودی در نشانی قانونی نبوده یا از دریافت آن استنکاف نماید.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص اعتراض به برگه مالیات قطعی شده، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم