منظور از رد مال چیست؟

منظور از رد مال چیست؟

منظور از رد مال چیست؟


منظور از رد مال چیست؟

براساس قانون هر فردی نسبت به اموال منقول و غیر منقول خود حق مالکیت داشته و در صورت تصرف مال غیر به صورت غیر قانونی، حکم رد مال او صادر شده و شخص مجازات مخصوص به آن را متحمل می شود. در این مقاله بر آنیم که به برسی مفهوم رد مال و انواع آن بپردازیم.

 

منظور از رد مال چیست؟

مفهوم رد مال

قانونگذار حقی را تحت عنوان مالکیت، برای افراد در نظر گرفته تا افراد از این طریق اموال خود را اداره و تصرف نمایند. در صورتی که شخصی بدون رضایت و اذن مالک، مال او را تصرف کند، ممکن است قانون مجازاتی را تحت عنوان رد مال برای او صادر نماید.

در واقع رد مال عبارت است از بازگرداندن مال تصرف شده به مالک و صاحب اصلی آن.

به عنوان مثال در صورتی که شخصی از شما دزدی  کرده باشد، پس از محاکمه شدن ملزم به جبران مال ضایع شده از شما می باشد. رد مال در مرحله دادگاه بوده و قاضی آن را به عنوان بخشی از مجازات برای متهم در نظر می گیرد. و دادگاه ها موظف به در نظر گرفتن اعاده مال به عنوان بخشی از حکم می باشند.

 

چه جرایمی دارای رد مال می باشند ؟

اصولا رد مال به عنوان بخشی از مجازات سرقت و یا کلاهبرداری در نظر گرفته می شود. در واقع جرایمی که مشمول رد مال هستند عبارت اند از: کلاهبرداری، سرقت، اختلاس، تحصیل مال نامشروع و خیانت در امانت.

به طور کلی رد مال در جرایمی که به موجب آن خسارت مالی به قربانی وارد می شود، بسیار رایج است. در این مواقع به متهم دستور داده می شود که ارزش اموال سرقت شده و پول را به صاحب آن بازگرداند.

 

انواع رد مال

گاهی در رد مال شرایطی پیش می آید که موجبات اجرای این حکم را به صور مختلف فراهم می نماید.

رد عین مال

در صورتی که شخصی مال دیگری را به هر نحو ممکن و بدون رضایت و اذن او تصرف نماید، مطابق قانون، ملزم به بازگرداندن همان مال به صاحبش می باشد. مطابق با این حکم، باید عین مال توسط مجرم به مالک بازگردانده شود و جبران خسارت نیز بنماید. در اصطلاح حقوقی، به این عمل رد عین مال گفته می شود.

 

رد مثل مال

گاهی پیش می آید که امکان رد عین مال برای متصرف  وجود ندارد . در این صورت حکم به رد مثل مال صادر خواهد شد. در واقع در صورتی که مال تصرف شده توسط شخص متصرف، از اختیار وی خارج و فروخته شده باشد، شخص متصرف باید مطابق با قانون مثل آن را تهیه و به صاحب اصلی مال بازگرداند.

به عنوان مثال اگر یک سارق وسیله ای را از شما سرقت نموده و آن را بفروشد، حکم رد مال پس از دستگیری برای او صادر خواهد شد. اما با توجه به اینکه آن مال فروخته شده و در اختیار سارق نیست، سارق ملزم به خرید مثل و مانند مال مسروقه و تحویل آن به شما می باشد.

 

رد قیمت مال

اگر اجرای حکم رد عین یا مثل مال ممکن نباشد، مجرم باید قیمت مال تصرف نموده را به  صاحب و مالک اصلی آن پرداخت نماید.

به عنوان مثال اگرعین مال مسروقه در اختیار نباشد یا فروخته شده باشد و مثل مال نیز در بازار موجود نباشد، سارق باید قیمت مال مسروقه را به صاحبش پرداخت نماید.

 

رد مال در جرم کلاهبرداری

کلاهبرداری به معنی بردن مال دیگری همراه با سوءنیت از طریق اعمال متقلبانه و فریب دادن آن ها است. بنابر این توسل به اعمال متقلبانه و همچنین فریب مالباخته از مواردی ضروری جهت تحقق جرم کلاهبرداری بوده همچنین شخصی که عنوان کلاهبردار به آن اطلاق می گردد مرتکب مانور متقلبانه می شود.

در صورتی که شخصی مرتکب جرم کلاهبرداری شود، باید علاوه بر تحمل مجازات جرم کلاهبرداری، جزای نقدی آن را نیز به صاحبش بازگرداند.

در صورتی که شخص کلاهبردار مال را پس از تصرف غیر قانونی به فروش برساند، رد مال علاوه بر صاحب اصلی، نسبت به خریدار نیز صورت می گیرد  در واقع امکان شکایت و احقاق حق توسط خریدار نیز وجود داشته و رد مال نسبت به وی صورت می گیرد.

به عنوان مثال سارقی که تلفن همراه شخصی را دزدیده و به شخص دیگری می فروشد، علاوه بر جرم دزدی به جرم کلاهبرداری نیز مرتکب شده است. در این صورت مبلغ اخذ شده بابت فروش وسیله باید به خریدار بازگردانده شود و همچنین وسیله را به مالک اصلی آن بازگرداند.

در صورتی که این مال غیر منقول بوده و فروش آن با سند رسمی انجام شده باشد، حکم به رد مال و ابطال سند رسمی صادر می شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم