مفهوم قرارداد بروکری و وظایف بروکر

مفهوم قرارداد بروکری و وظایف بروکر

مفهوم قرارداد بروکری و وظایف بروکر


مفهوم قرارداد بروکری و وظایف بروکر

بروکر در لغت دارای معانی از جمله داستار، دلال و یا واسطه معاملات بازرگانی می باشد. عنوان بروکر یا کارگزار، در اصطلاح به افرادی اطلاق می گردد که شرایط لازم را برای انجام معاملات میان خریدار و فروشنده فراهم می کنند. در واقع بروکر نهادی مالی و غیر بانکی بوده که وظیفه او اعلان نرخ دارایی  بازار به مشتریان است.

قرارداد بروکری یکی از پرکاربردترین و مهم ترین قراردادهای کسب کار بوده که به قرارداد انجام کار و کارگزاری نیز معروف است. معمولا افرادی که وارد بازار کسب و کار می شوند دارای دغدغه هایی مشابه از جمله کسب سود بیشتر، سرمایه گذاری صحیح و به موقع، افزودن سرمایه همچنین کاهش ریسک و سرمایه گذاری در کار بوده که از طریق قرارداد بروکری قادر به دست یابی به آن ها هستند.

 

مفهوم قرارداد بروکری و وظایف بروکر

مفهوم قرارداد بروکری

در قرارداد بروکری یک طرف در خواست انجام کاری را تحت عنوان کارفرما داشته و طرف دیگر درخواست کارفرما را به عنوان بروکر انجام می دهد . همچنین مطابق نمونه قرارداد بروکری، کارفرما موظف است مبلغی را به عنوان حق الزحمه به بروکر پرداخت نماید.

در واقع قرارداد بروکری، متنی است که ارتباط بین کارفرما و بروکر ذیل آن مشخص گردیده و اطلاعاتی از قبیل مدت قرارداد، موضوع آن، تعهدات و حق الزحمه در آن ذکر می شود.

 

بروکر

مطابق مطالب ذکر شده بروکر نهادی مالی و غیر بانکی است که وظیفه او اعلان نرخ دارایی در بازار به مشتریان می باشد.

در واقع کار اصلی بروکر یا شرکت های کارگذاری ارائه نرخ های بازار به مشتریان و همچنین اجرای دستورات معاملاتی مشتریان می باشد.

بروکر ها قادر به دریافت دستورات معاملاتی مشتریان خود از طریق فکس، تلفن و اینترنت بوده و دستورات خرید و فروش را از محل سپرده مشتری به انجام می رسانند. فعالیت بروکر ها در دنیای اقتصاد بسیار متنوع بوده و کارگزاری های تخصصی بسیاری متناسب با هر بازار وجود دارد.

به عنوان مثال یکی از معمول ترین کارگذاری ها، کارگذاری بورس است.

 

بروکر یا کارگذار چه وظایفی دارد ؟

  1. راهنمایی و مشاوره با طرف مقابل در طول مدت قرارداد. کارگذار باید اموری از جمله بازرگانی و بازار سازی را با توجه به موضوع اصلی قراداد، در قالب شروط ضمن قرارداد انجام دهد.
  2. تنظیم روند فروش کالا موضوع قرارداد و جذب سرمایه گذار
  3. امانت و رازداری در حفظ اطلاعات مهم کارفرما
  4. انجام کلیه کارهای مربوط به کسب و کار، با دقت و مسئولیت پذیری بالا.

 

تعیین کارمزد بروکر چگونه است ؟

محل تامین کارمزد بروکر از مشتری بوده و وظیفه پرداخت حق الزحمه بروکر بر عهده شخص مراجعه کننده به بروکر می باشد .

 

نظارت بر بروکر ها

بروکر ها مانند سایر پدیده ها، علاوه بر کارکرد مثبت، آثاری منفی را در پی دارند. بدین ترتیب نظارتی بر بروکرها، جهت جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص مراجعه کننده به این نهاد ها صورت می گیرد.

نظارت بر بروکر ها از طریق نهاد های قانونی به نام رگلاتور ها انجام می شود. در واقع رگلاتور ها سلامت روابط معاملاتی و مالی کارگذار را از طریق تنظیم مقررات و نظارت بر آن ها سنجیده و از آن اطمینان حاصل می نماید. بنابراین کارگذاری هایی که تحت نظارت و رگولاتوری هستند بسیار مناسب و مورد اطمینان هستند.

 

عنوان قراداد بروکری

اولین مرحله برای تنظیم هر قرارداد، انتخاب عنوان بوده که که وابسته به موضوع اصلی می باشد. بدین ترتیب باید درعنوان  قرارداد بروکری، به  کسب و کار مربوطه نیز اشاره شود.

 

مشخصات و اطلاعات طرفین

با توجه به اینکه طرفین این قرارداد کارفرما و بروکر هستند، اطلاعاتی از جمله نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، شماره شناسنامه، آدرس محل اقامت و شماره تماس کارفرما در قرارداد بروکری ذکر می گردد. اطلاعات بروکر نیز پس از معرفی کارفرما ذکر می شود.

این اطلاعات مختص اشخاص حقیقی بوده و در صورتی که طرفین قرارداد اشخاصی حقوقی باشند، این اطلاعات مشمول نام شرکت ، کد اقتصادی، شماره ثبت شرکت، نشانی، تلفن، نام و سمت نماینده می باشد.

 

نحوه پرداخت حق الزحمه و مبلغ آن به چه صورت می باشد ؟

به طور کلی، مبلغ قرارداد با توافق طرفین ذیل فرم قراداد اضافه شده و به امضای طرفین می رسد. در صورتی که قرارداد بروکری مراحل و جنبه های مختلفی را داشته باشد، حق الزحمه باید در هر مرحله از قرارداد ذکر شود. نحوه پرداخت مبلغ قرارداد موضوعی است که در مرحله بعد باید مشخص شده و در نمونه قرارداد بروکری قید گردد. نحوه پرداخت مبلغ به بروکر ممکن است به صورت قسطی بوده که اقساط آن مشخص می شود و نیز ممکن است به صورت کلی و در انتهای قرارداد باشد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم