مسئولیت مدنی و کیفری تصادم در دریا

مسئولیت مدنی و کیفری تصادم در دریا

مسئولیت مدنی و کیفری تصادم در دریا


مسئولیت مدنی و کیفری تصادم در دریا

اساساً تقصیر پایه مسئولیت است ولی تمام قصور قابل تعقیب نیستند. در حقوق دریایی تقصیری قابل تعقیب است که از لحاظ حقوقی موجب ورود خسارت شده باشد یا در ایجاد خسارت سهیم باشد.

با توجه به مطالب فوق می توان گفت که در حقوق دریایی برای ایجاد مسئولیت تحقق سه شرط ضروری است:

  • تقصیر
  • خسارت
  • رابطه علیت بین تقصیر و خسارت

با احراز شرایط فوق خسارت دیده حق مطالبه زیان وارده را خواهد داشت مگر اینکه اثبات شود تصادم ناشی از حوادث غیر مترقبه و یا ناشی از قوه قهریه باشد و یا علل  تصادم مورد تردید باشد که در این صورت حق چنین مطالبه‌ای ساقط خواهد شد.

در این خصوص ماده ۱۶۳ قانون دریایی ایران صراحت دارد که اگر تصادم ناشی از حوادث غیر مترقبه و قوه قهریه باشد و یا علت تصادم مورد تردید باشد خسارت دیده حق مطالبه زیان وارده را ندارد ولو آنکه کشتی ها یا یکی از آنها حین تصادم در لنگر باشد.

 

مسئولیت مدنی و کیفری تصادم در دریا

به هر حال در مواردی که مسئولیت جبران خسارت موفق می شود:

مالک کشتی ملزم به جبران خسارت وارده خواهد بود . در این مورد ماده ۶۹ قانون دریایی ایران مقرر می دارد مالک کشتی شخصاً مسئول اعمال و تعهدات قصور و خطاهای خود و نیز مسئول عملیات فرمانده و قرارداد هایی است که وی ضمن انجام وظایف خود منعقد می کند. مالک کشتی همچنین مسئول عملیات کارکنان کشتی و مأموران مجازی که از طرف او به خدمت در کشتی گمارده شده‌اند خواهند بود.

بنابراین بر اساس این اصل کلی که در نظام های مختلف حقوقی پذیرفته شده است صرف ایجاد خسارت ناشی از تقصیر و بی‌مبالاتی کارکنان کشتی که بین آنها و مالک رابطه استخدامی وجود دارد موجب تحقق مسئولیت مالک کشتی شده و لازم نیست که خود مالک مرتکب تقصیر یا بی مبالاتی شود‌.

اما قسمت اخیر ماده ۱۶۸ قانون دریایی ظاهراً بر خلاف این اصل مقرر می دارد:

فرمانده در صورتی مسئول است که مرتکب غفلت یا خطایی شده باشد. البته اشخاص ثالث به مالک را رجوع می کنند و مسئولیت فرمانده امری داخلی است که در روابط بین مالک و فرمانده قابلیت اعمال دارد.

از لحاظ حقوقی تصادم در دریا غالبا موجبات اعمال قواعد حاکم بر تصادم  و ملاحظه موارد بی احتیاطی را به همان نحوی که در خصوص تصادف خودروها در جاده ها صورت می گیرد فراهم می نماید. تصادمات در دریا به معنی برخورد فیزیکی کشتی ها با یکدیگر در دریا است. در این خصوص وظیفه رعایت احتیاط و مراقبت های لازم به ندرت مورد اختلاف است است و بلکه از لحاظ حقوقی امری نهادینه است. آنچه که مشکل آفرین است احراز این مسئله می باشد که آیا این وظیفه ( رعایت احتیاط و مراقبت های لازم) نقض شده و اینکه اگر هر دو کشتی مقصر شناخته شوند چگونه مسئولیت هر یک احراز گردد ونیز چه خسارتی باید پرداخت شود.

 

مسئولیت کیفری تصادم در دریا

همان گونه که در اثر برخورد دو وسیله نقلیه زمینی ممکن است جرمی اتفاق بیفتد و نتیجتا برای راننده مقصر مسئولیت کیفری پیامد داشته باشد؛ در امر در یا پیمایی نیز این قاعده صادق است. قانون دریایی ایران در خصوص مسئولیت مالکین کشتی ها ترجمه قرارداد بین المللی ۱۹۱۰ مربوط به مسئولیت مالک های کشتی ناشی از تصادم کشتی هاست. در این قانون موضوعات مربوط به مسئولیت حقوقی مالکان کشتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته ولی در خصوص مسئولیت کیفری موضوع به سکوت برگزار شده و بنابراین در این مورد باید به احکام عمومی مراجعه نمود. مسئولیت کشتی مقصر بر حسب قانون کشوری که صلاحیت رسیدگی به دعوی تصادم را دارد تعیین می شود. محل تصادم تعیین کننده دادگاه صالح به رسیدگی موضوع تصادم است.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم