مجمع عمومی شرکت ها

مجمع عمومی شرکت ها

مجمع عمومی شرکت ها


مجمع عمومی شرکت ها

از آغاز تاسیس شرکت ها همواره نیاز به اتخاذ تصمیماتی خاص در جهت اداره ی آن بوده، یکی از ارکانی که جهت پیشبرد اهداف و و اداره شرکت نقشی تصمیم گیرنده دارد، مجمع عمومی شرکت می باشد.

 

مجمع عمومی شرکت ها

مجمع عمومی شرکت چیست و چرا برگزار می شود

مجمع عمومی به گرد همایی مدیران و سهامداران که جهت تصمیم گیری درباره مسائل مهم شرکت برگزار می گردد اطلاق می گردد. برگزاری این مجامع معمولا به صورت سالی یکبار یا به صورت پیش بینی شده در اساسنامه می باشد. این مجامع جهت رسیدگی به تراز نامه، سود و زیان سال قبلی، صورت  دارایی و همچنین مطالبات شرکت، گزارش مدیران، اعضای هیئت مدیره، بازرسان و سایر امور مرتبط با حساب های سال مالی تشکیل می شوند.

 

انواع مجمع عمومی شرکت ها

مجمع عمومی در شرکت های سهامی از سهامداران آن شرکت  تشکیل شده که این مجمع عمومی ممکن است به دلیل اهداف گوناگون ازجمله تاسیس شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه، انتخاب اعضای هیئت مدیره و مواردی از این قبیل برگزار شده باشد.

مطابق با قانون تجارت ایران، سه نوع مجمع عمومی برای شرکت ها پیش بینی شده است از جمله مجمع عمومی موسس، عادی و فوق العاده.

 

مجمع عمومی موسس

تشکیل مجمع عمومی موسس در شرکت های سهام عام ضروری می باشد .هرچند وجود این مجمع  در شرکت های سهامی خاص، سبب نظم و سرعت بیشتر در روند تشکیل شرکت شود.

در این نوع از مجامع عمومی، همه پذیره نویسان و موسسین قادر به شرکت بوده و قانون به ازای هر سهم یک رای را پیش بینی نموده است. همچنین حضور پذیره نویسانی که حداقل نسبت به نصف سرمایه شرکت متعهد باشند، ضروری است.

در صورت عدم حضور اعضا در اولین مرحله مجمع، دو نوبت دیگر فرصت جهت تشکیل مجمع عمومی موسس وجود دارد در غیر این صورت شرکت تشکیل نمی شود.

 

وظایف مجمع عمومی موسس

  • احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت و همچنین تادیه مبالغ مورد نیاز
  • رسیدگی به گزارش موسسین و همچنین تصویب آن
  • تصویب نخستین بازرس یا بازرسان و مدیران شرکت
  • اطلاع رسانی راجع به اطلاعیه ها و دعوت به تشکیل مجمع از طریق روزنامه کثیرالانتشار

موسسین باید ظرف پنج روز قبل از تشکیل مجمع عمومی موسس، گزارش خود را برای پذیره نویسان سهام در محل تعیین شده در آگهی، محیا نماید.

 

مجمع عمومی فوق العاده و نحوه تشکیل آن

مجمع عمومی فوق العاده با حضور سهامداران شرکت برای مواقع ضروری جهت اتخاذ تصمیماتی خاص، تشکیل می شود. با توجه به تشکیل شدن این مجمع در مواقع اضطراری، برگزاری آن تابع قانون خاصی نمی باشد.

حضور دارندگان بیشتر از نصف سهام، در جلسه مجمع عمومی فوق العاده برای رسمی بودن جلسه و تصمیمات آن ضروری می باشد و در صورت نرسیدن اولین جلسه به حد نصاب، جلسه ای دیگر با همان مقررات برگزار می شود.

 

وظایف مجمع عمومی فوق العاده

  • تغییر در میزان سرمایه و اساسنامه شرکت
  • تصمیم گیری راجع به انحلال خارج از موعد شرکت
  • تصمیم گیری درباره مواد مذکور

 

مجمع عمومی عادی و تصمیم سالیانه برای شرکت

همه ی مواردی که تصمیم گیری درباره آن درحوزه اختیارات مجمع عمومی موسس و فوق العاده نباشد، در محدوده اختیارات مجمع عمومی عادی قرار خواهد گرفت. در این مجمع نیز حضور دارندگان بیش از نصف سهام شرکت ضروری بوده و در صورتی که اولین جلسه به حد نصاب نرسد جلسه دیگری برگزار خواهد شد.

تشکیل این جلسه با هر تعداد شرکت کننده رسمیت داشتن تصمیات آن جلسه را به دنبال خواهد داشت که تصویب تصمیمات، نیازمند رای اکثریت حاضران می باشد . البته آرا اکثریت نسبی، در انتخاب مدیران و بازرسان ملاک است.

تشکیل مجمع عمومی عادی به صورت یک بار در سال مطابق اساسنامه شرکت می باشد و دعوت در برگذاری این مجمع به عهده هیئت مدیره شرکت می باشد و چنانچه هیئت مدیره اقدامی برای دعوت ننماید این مسئولیت به عهده بازرگانان شرکت خواهد بود.

 

وظایف در نظر گرفته شده برای مجمع عمومی عادی در قانون تجارت

  • اتخاذ تصمیم و رسیدگی درباره کلیه امور جاری شرکت سوای آنچه که در صلاحیت مجمع عمومی موسس یا فوق العاده است.
  • رسیدگی و برسی حساب سود، ترازنامه و زیان سال مالی قبل و صورت حساب دارایی
  • رسیدگی به گزارشات بازرس یا بازرسان و مدیران و نیز انتخاب آن ها
  • دستور تقسیم سود بین صاحبان سهام و تصویب ترازنامه
  • تعیین نمودن روزنامه کثیرالانتشارجهت انتشار آگهی ها و اطلاعیه های شرکت
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم