مالیات های گمرکی و انواع آن

مالیات های گمرکی و انواع آن

مالیات های گمرکی و انواع آن


مالیات های گمرکی و انواع آن

اصولا دولت ها مبلغی (مالیات) را برای واردات کالا از خارج از کشور وضع و دریافت می نمایند که از آن به عوارض گمرکی نیز تعبیر می شود. مالیات و عوارض گمرکی انواع مختلفی دارند که تعرفه آن ها توسط دولت مشخص می شود.

تعرفه، مالیات و یا عوارض بر کالاهایی هستن که بین کشور های مختلف یا مناطق دیگر داد ستد می شود و معیاری است برای تعیین جایگاه و شناسایی کالا هنگام ترخیص آن. این تعرفه ها در واقع سیاست های ویژه ای است که توسط دولت ها اعمال می گردد.

وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی در گمرک به چند دسته تقسیم می شوند:

  • حقوق و عوارض که از انواع مالیات غیر مستقیم محسوب می گردد.
  • هزینه هایی است که در قبال انجام خدمات وصول می شود از جمله هزینه بارگیری، تخلیه بار، آزمایش، انبار داری و استاندارد.

برای پرداختن به موضوع مالیات های گمرکی ابتدا باید توضیحاتی را در رابطه با مالیات، انواع و اقسام آن بیان نماییم.

 

مالیات های گمرکی و انواع آن

مالیات

مطابق با تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، مالیات پرداختی لازم، اجباری و بلاعوض می باشد که ممکن است به شخص، موسسه و یا دارایی و … تعلق گیرد. درواقع مالیات بخشی از درآمد های جامعه یا سود حاصل از فعالیت های اقتصادی است که به دولت تعلق می گیرد. چراکه دولت ها ابزار و امکانات دست یابی به درآمد ها و سود ها فراهم ساخته اند.

شایان ذکر است که اقتصاد دانان معمولا حمایت بیشتری از مالیات بر مصرف دارند.

 

انواع مالیات

مالیات ها به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند.

مالیات زمانی از نوع مستقیم است که مودی مالیاتی و پرداخت کننده یک شخص باشد در غیر این صورت ملیات از نوع غیر مستقیم خواهد بود.

مودی مالیاتی شخصی است که مسئول پرداخت مالیات می باشد.

 

انوااع مالیات های مستقیم

  • مالیات بر دارایی: ثروت مسئول پرداخت مالیات یا مودی، اساس و مبنای مالیات بر دارایی می باشد .  این نوع از مالیات خود به دو دسته تقسیم می شود.
  • مالیات بر ارث: مالیات بر ارث، مهم ترین نوع مالیات بر دارایی می باشد که از محل اموال و دارایی های فرد که پس از فوت او باقی مانده است دریافت می گردد.
  • مالیات حق تمبر: بر اساس مواد 44 تا 51 قانون مالیات های مستقیم، این نوع از مالیات های مستقیم به منظور رسمیت بخشیدن و یا لازم الاجرا نمودن، اسناد، اوراق و مدارک از طریق الصاق و ابطال تمبر بر آن ها، از مودی دریافت می شود.
  • مالیات بر درآمد: مبنای دریافت مالیات در این نوع از مالیات ها، درآمد افراد و شرکت ها است و نه ثروت آن ها.

 

انواع مالیات های غیر مستقیم

مالیات بر واردات

این نوع مالیات ها اصولا از شرایط اقتصادی و سیاست های کلان بازرگانی تبعیت نموده و جدای از اینکه از راه های درآمد زایی دولت ها هستند، معمولا جهت حمایت از صنایع داخلی به کار گرفته می شوند.

تعیین و دریافت این دسته از مالیات ها ممکن است حسب قیمت و ارزش کالاها باشد و یا با توجه به  ویژگی ها و مشخصات آن ها از جمله  حجم، وزن و… تعیین شوند.

 

مالیات بر مصرف و فروش کالاو خدمات

پرداخت این مالیات توسط مصرف کنندگان کالاهای خاص حین خرید کالا می باشد. از این رو هرچه میزان بیشتری از کالا توسط شخصی مصرف شود، مالیات بیشتری به او تعلق خواهد گرفت . هرچند که پرداخت این مالیات توسط مصرف کننده نهایی انجام می شود، اما مطابق قانون، تولید کنندگان و فروشندگان موظف به پرداخت این مالیات می باشند.

 

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌گردد.

 

تعرفه گمرکی

در واقع این طور میتوان گفت که وصول حقوق و عوارض، توسط گمرک انجام می شود اما وصول هزینه ها بر عهده سازمان های ارائه دهنده خدمت می باشد.

منظور از حقوق در گمرک در دو قسمت ذیل تعریف می شود:

  1. حقوق گمرکی که توسط مجلس وضع گردیده و برای همه کالاها 4 درصد می باشد.
  2. سود بازرگانی تعیین شده توسط دولت.

درواقع میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا، تعرفه گمرکی می باشد که در بستر روش هایی خاص و تاریخ مبتنی بر سیستم طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص مالیات های گمرکی و امور مربوط به آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم