مالیات بر مسکن

maliat

یکی از منابع اصلی درآمدی دولت جهت پوشش هزینه و مخارج عمومی کشور ، مالیاتی است که از دارایی یا درآمد اشخاص و یا ارزش افزوده کالا ها و خدمات عرضه شده در جامعه اخذ می گردد . در واقع پرداخت مالیات به نوعی نشان دهنده میزان مشارکت عموم در تامین مخارج عمومی کشور می باشد .

با توجه به اینکه اخذ هرگونه  وجهی از افراد جامعه نوعی تحمیل تکلیف بر آن ها محسوب می شود ، قانون اساسی تنها راه وضع و اخذ مالیات را قانون دانسته و موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی را به قانون مصوب مجلس محول کرده است . بر همین اساس هم در حال حاضر اخذ وجه با عنوان مالیات تنها به استناد قانون مالیات های مستقیم صورت می پذیرد .

درواقع همه ی افرادی که در یک جامعه زندگی میکنند موظف اند که در راستای بهره برداری از منابع و امکانات آن کشور نوعی هزینه ی اجتماعی که شامل بخشی از سود فعالیت های اقتصادی می باشند را تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند.مالیات در جهت جبران هزینه های تامین فعالیت های دولت و ارائه خدمات عمومی برهمگان ضروری بوده و عدم پرداخت آن مجازات هایی را در پی دارد .

مبلغی که یک شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به پرداخت آن به عنوان مالیات میکند را نرخ مالیات می گویند .

جهت خواندن مطالب بیشتر راجع به مالیات بر روی نوشته کلیک بفرمایید.

 

مالیات بر مسکن

 

مالیات بر مسکن یکی از مالیات های مربوط به معاملات املاک و صنف ساختمانی می باشد . مطابق با بند یک ماده یک قانون مالیات های مستقیم ، کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی نسبت به اموال و املاک متعلق به آن ها در ایران ، موظف به پرداخت مالیات می باشند .

 

انواع مالیات بر مسکن

 

-مالیات اجاره دست اول

این نوع مالیات به املاکی تعلق دارد که توسط مالک ملک اجاره داده می شود . درواقع مالک موظف به پرداخت مالیات می باشد . شایان ذکر است که مالیات ساختمان ها بر اساس ماده 54 قانون مالیات های املاکی محاسبه می گردد .

ماده 54 قانون مالیات ها این گونه مقرر می دارد :

”  در آمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره یا مالیات بر اجاره املاک مسکونی واگذار می گردد عبارت اند از کل مال الاجاره ، اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر کردن ۲۵ درصد بابت هزینه ها ، استهلاک و هم چنین تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره  . ”

 

-مالیات اجاره دست دوم

 

مالیات اجاره دست دوم مختص زمانی است که مستاجر محل مورد اجاره را به دیگری اجاره دهد . در این صورت موجر ( صاحب اصلی ملک ) مالک نمی باشد .

 

مالیات ساخت و ساز و فروش ملک

 

مطابق قوانین تصویب شده ، هر گونه ساخت و ساز مسکن شامل ۱۵ تا ۲۵ درصد مالیات از محل سود سازنده از اولین فروش آن واحد مسکونی می شود .

درواقع سازندگان حقیقی اعم از خرده سازان و انبوه سازان باید مبلغی معادل 15 تا 25 درصد درآمد حاصل از اولین فروش واحد ها را به دولت اختصاص دهند .

tax

مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی

 

در صورتی که فردی خواستار این باشد که یک واحد آپارتمان خود که ارزش معاملاتی آن یک میلیارد تومان است را به بهای 700 میلیون تومان و طی سندی رسمی به شرکت دولتی ، شهرداری و یا موسسه دولتی واگذار کند ، محاسبه مالیات آن به طریق زیر خواهد بود :

۳۵۰ میلیون تومان ۵ درصد  ×۷۰۰  میلیون

 

مالیات بر مسکن های خالی

 

بر اساس مصوبه ی اخیرا هیأت دولت راجع به مالیات بر ساخت و ساز ، ساخت و ساز واحد های مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر معاف از مالیات می باشد ، مالکان واحدهای مسکونی واقع در شهرهایی با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ، فقط سال اول معاف از مالیات هستند . اما باید از سال دوم به بعد به شرح زیل مالیات را پرداخت نمایند.

 

سال دوم : پرداخت معادل یک‌ دوم مالیات بر اجاره

 

سال سوم : پرداخت معادل مالیات بر اجاره

 

سال چهارم و پس از آن : پرداخت معادل یک و نیم برابر مالیات اجاره

به موجب ماده 54 درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره یا مالیات بر اجاره املاک مسکونی واگذار می گردد عبارت اند از کل مال الاجاره ، اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه ها ، استهلاک و هم چنین تعهدات مالک نسبت به مورد “ اجاره ” مکرر را پرداخت نمایند.

 

وضع مالیات بر بخش‌های خاصی مثل بر مالیات بر عایدی سرمایه ، مالیات از تراکنش ، سود و …  می‌تواند اثر مثبتی به دنبال داشته باشد . در اینجا هدف از دریافت مالیات بر ثروت انباشته شده و بلا استفاده است که سبب  کاهش اختلاف طبقاتی شده و نیز سرمایه‌ها را به سمت محل‌های مولد هدایت می‌کند .

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم