مالیات بر ارث چیست و به کدام یک از ماترک متوفی تعلق می گیرد؟

مالیات بر ارث چیست و به کدام یک از ماترک متوفی تعلق می گیرد؟

مالیات بر ارث چیست و به کدام یک از ماترک متوفی تعلق می گیرد؟


مالیات بر ارث چیست و به کدام یک از ماترک متوفی تعلق می گیرد؟

همگی ما بر این موضوع آگاه هستیم که مالیات یک یاز مهم ترین منابع کسب درآمد برای دولت است.

انواع مختلفی از مالیات وجود دارد. یکی از انواع آن که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم  و از مهم ترین انواع مالیات، مالیات بر ارث است؛ این نوع مالیات در چند سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مالیات بر ارث، بر دارایی که افراد پس از مرگ از خود به جای می گذارند وضع می گردد و ماترک آنها میان باز ماندگانشان تقسیم می گردد، اما اینکه سهم هر شخص از این ماترک چقدر خواهد بود و میزان خویشاوندی او با شخص متوفی چگونه است، باید مالیات بر ارث را پرداخت نمایند.

این امر به گونه ای است که اگر مالیات بر ارث به هر دلیلی پرداخت نگردد وراث نمی توانند هیچ گونه دخل و تصرف و معامله ای روی اموال داشته باشند.

قوانین حاک بر مالیات بر ارث قبل از سال 1395 و پس از آن با هم تفاوت دارند.

ماترک افراد شامل دارایی ها و تعهدات و دیون وی است. در سال 1395 اینگونه بود که ابتدا ماترک ارزش گذاری میشد و مالیات محاسبه می گردید و بعد از آن تعهدات متوفی و دین هایی که داشت از آن کسر میشد و پس از این موارد معافیت ها مورد بررسی قرار می گرفت.

این در حالیست که برای کسانی که از سال 1395 به بغد فوت شدند قانون متفاوت عمل می کند. در این خصوص وضعیت اینگونه خواهد شد که ابتدا اموال باقی مانده از متوفا دسته بندی خواهند شد و سپس بر اساس دسته ها به آنها مالیات تعلق می گیرد.

 

مالیات بر ارث چیست و به کدام یک از ماترک متوفی تعلق می گیرد؟

مالیات بر ارث چقدر است؟

بر اساس قوانین موجود مهم ترین عامل در تعیین میزان مالیات بر ارث طبقه ی افراد وارث نسبت به شخص متوفاست و به این صورت است که طبقه ی اول دارای کمترین نرخ و طبقات بالاتر نرخ مالیات بر ارث بیشتری را شامل می شوند.

  • طبقه اول: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولادِ اولاد
  • طبقه دوم: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها
  • طبقه سوم: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها

مطابق ماده 17 قانون مالیات های مستقیم اموال و دارایی های مختلف هر کدام دارای نرخ مالیات های متفاوتی هستند. کمترین درصد مالیات بر ارث به طبقه اول تعلق می گیرد و طبقات دوم و سوم به ترتیب 2 و 4 برابر باید مالیات پرداخت کنند.

درصد مالیات بر ارث برای اموال و دارایی های مختلف طبقه اول در همین ماده مشخص شده است که برای طبقات دوم و سوم نیز به همین ترتیب 2 و 4 برابر خواهد شد:

  • وسایل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی 2 درصد
  • حق الامتیاز و سایر حقوق مالی 10 درصد
  • املاک و حق واگذاری محل 1.5 برابر نرخ های ماده 59
  • سپرده بانکی، انواع اوراق بهادار، سود متعلق به آنها 3 درصد
  • سهام، سهم الشرکه و حق تقدم آنها 5/1 برابر نرخ های ماده 143
  • اموال متوفی ایرانی خارج از کشور 10 درصد

 

معافیت مالیات بر ارث:

  1. اموال شهدای انقلاب اسلامی به وراث طبقات اول و دوم
  2. اثاث البیت محل سکونت متوفی. منظور از اثاث البیت، وسایل ضروری زندگی و لوازم خانگی است.
  3. اموالی که برای وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و دستگاه‌هایی که بودجه آنها توسط دولت تامین می‌شود.
  4. وجوه بازنشستگی، وظیفه و پس‌انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، بازخرید خدمت، مطالبات مربوط به خسارت اخراج، مرخصی استحقاقی استفاده نشده و بیمه‌های اجتماعی و نیز وجوه پرداختی توسط موسسات بیمه یا بیمه‌گذار و یا کارفرما از قبیل انواع بیمه‌های عمر و زندگی، خسارت فوت، بیمه عمر

 

آیا فرار از پرداخت این نوع از مالیات عواقبی دارد؟

پرداخت مالیات بر ارث واجب است و عدم پرداخت آن مشمول جریمه خواهد بود. چرا که زمانی که وراث مالیات خود را پرداخت نکنند، دارای متوفی به آنان منتقل نخواهد شد.

در پایان به میزان مالیات بر ارث مغازه، خودرو و منزل مسکونی اشاره ای خواهیم داشت.

  • مغازه: اگر متوفی بعد از سال 95 فوت شده باشد، ابتدا کارشناس رسمی اداره مالیات مغازه را قیمت گذاری نموده و سپس به میزان 3 درصد از قیمت آن مالیات بر ارث محاسبه می گردد. همچنین بر اساس قوانین به 3 درصد از قیمت اجناس داخل مغازه نیز مالیات تعلق می گیرد.
  • خودرو: مالیات خودرو با توجه به قیمت گذاری کارشناس به میزان 2 درصد ارزش و قیمت اعلام شده ی خودرو خواهد بود و این میزان برای طبقات دوم و سوم، 2 و 4 برابر خواهد شد.
  • منزل مسکونی: ابتدا کمیسون املاک سازمان امور مالیاتی ملک را ارزش گذاری می نماید و پس از آن به میزان 5/7 درصد از ارزش ملک باید مالیات پرداخت شود که این عدد برای سایر طبقات 2 و 4 برابر خواهد بود.

شما نیز اگر در خصوص امور مالیاتی و مالیات بر ارث نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی دارید می توانید با بهترین وکلا دعاوی مالیاتی در مجموعه ما در تماس باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم