لزوم ارتباط واقعی بین کشتی و دولت ثبت در مبحث ثبت کشتی

لزوم ارتباط واقعی بین کشتی و دولت ثبت در مبحث ثبت کشتی

لزوم ارتباط واقعی بین کشتی و دولت ثبت در مبحث ثبت کشتی


لزوم ارتباط واقعی بین کشتی و دولت ثبت در مبحث ثبت کشتی

یکی از اهداف مهم حقوق بین الملل در زمینه ثبت کشتی ها، برقراری نظم و امنیت در حمل و نقل بین المللی دریایی است. محدودیت آزادی عمل و لزوم کنترل موثر و نظارت بر عملکرد کشتی ها، هنگامی میسر است که کشتی تحت حاکمیت موثر دولت متبوع خود باشد.

با پذیرش اصل سنتی حاکمیت انحصاری دولت اعطا کننده پرچم در غیاب قدرت مافوق جهت اعمال حاکمیت بر دریاهای آزاد بروز مشکلات ناشی از عدم نظارت دقیق دولت اعطا کننده پرچم بر کشتی های خود، پذیرش این واقعیت را به وجود آورد که باید سازشی در منافع دولت ها و جامعه بین المللی ایجاد شود.

یکی از محدودیت های اعمال شده لزوم وجود رابطه واقعی و اعمال حاکمیت موثر دولت صاحب پرچم برکشتی است؛ بنابراین دولت اعطا کننده پرچم ملزم است اجرای قطعی قوانین خود را برکشتی هایی که اجازه به اهتزاز درآوردن پرچم خود را داده است اعمال نماید. از نظر برخی، ارتباط واقعی، یک اصل حقوقی تشکیل دهنده یک پیوند قانونی میان یک فرد و دولت متبوع وی است که  تابعیت را به وجود می آورد.

حقوق بین الملل بر آن است تا از یک طرف مسئولیت بین المللی دولت ها را در کنترل کشتی های تحت پرچمشان افزایش دهد و از طرف دیگر حقوق دولت ها در صلاحیت انحصاری اعمال حاکمیت برکشتی های تحت پرچمشان را محفوظ بدارد. این حقوق بیشتر هنگامی جلوه گر می شود که بین دو کشور در خصوص تابعیت یک کشتی اختلاف وجود داشته باشد. بر این اساس هر گاه مشخص شود دولتی خاص، دولت متبوع و واقعی کشتی به خصوص است، آن دولت در قبال حوادث و خسارات ناشی از عملکرد کشتی در قبال جامعه بین المللی مسئول خواهد بود.

 

لزوم ارتباط واقعی بین کشتی و دولت ثبت در مبحث ثبت کشتی

کنوانسیون ملل متحد راجع به ثبت کشتی ها

کنوانسیون ملل متحد راجع به ثبت کشتی ها مصوب ۱۹۸۶ سعی کرده است علیرغم پذیرش اصل لزوم ارتباط واقعی و حاکمیت موثر، در آراء دیوان بین‌المللی دادگستری و کنوانسیون ژنو ۱۹۵۸ و کنوانسیون حقوق دریاهای ۱۹۸۲، آن را در مفهومی دقیق تر با در نظر گرفتن نقطه‌نظرات تمامی کشورها بیان نماید. بنابر ماده ۵ کنوانسیون ۱۹۵۸ حقوق دریاها:

هر دولتی بایستی شرایطی را برای اعطاء ملیت خود به کشتی ها به منظور ثبت آنها تعیین نماید. کشتی ها دارای تابعیت کشوری خواهند بود که حق برافراشتن پرچم آن را دارند و می بایستی بین کشتی و دولت پرچم یک ارتباط واقعی وجود داشته باشد و دولت ثبت به طور موثری قوانین و کنترل خودش را در زمینه های فنی و اجتماعی بر روی کشتی که پرچم اش را در اهتزاز دارد اعمال نماید.

به موجب این ماده کشورها باید نسبت به تعیین شرایط اعطاء ملیت خود قوانینی را تدوین نمایند و در عین حال بایستی بین کشتی و دولت پرچم یک ارتباط واقعی وجود داشته باشد. اینکه معیار وجود ارتباط واقعی چیست بین کشور ها اختلاف نظر وجود دارد. کنوانسیون ملل متحد نیز بر آن است تا حدود نچندان منجز، معیار ارتباط واقعی را به دست دهد، یا در مفهومی دقیق تر با اتخاذ روش هایی آزادی عمل دولت ها را محدود نماید.

بدین منظور کنوانسیون ملل متحد همزمان دو روش را مد نظر قرار داد:

  1. ایجاد تدابیری به منظور یکسان نمودن قوانین دولت ها
  2. محدود کردن حقوق و اختیارات دولت ها به وسیله تدوین یک سری اصول عمومی حقوق بین الملل.

  

معیارها و ضوابط کنوانسیون ۱۹۸۶ ثبت کشتی ها جهت شناسایی ارتباط واقعی 

کنوانسیون آنکتاد ۱۹۸۶، بدون آنکه بخواهد تعریفی دقیق و مجزا از مفهوم ارتباط واقعی ارائه دهد به ‌طور ملموسی ضوابط و معیارهای را در نظر گرفته است که رعایت دقیق آن ها رابطه واقعی کشتی با کشور ثبت را به دست خواهد داد. این معیارها عبارتند از:

 

ضابطه مالکیت کشتی

برابر ماده ۷ کنوانسیون، به منظور اعمال حاکمیت موثر هر کشور باید پیش بینی هایی در میزان مشارکت اتباع دولت ثبت در مالکیت کشتی یا تامین کارکنان یا هردو بنماید.

 

ضابطه تامین کارکنان

برابر بند ۱ ماده ۹ کنوانسیون:

هر دولت ثبت به هنگام اجرای این کنوانسیون بایستی از این اصل پیروی نماید که بخش قابل قبولی از کارکنان شامل افسران و خدمه کشتی های تحت پرچم آن، تبعه یا افراد مقیم یا در اقامت دائم قانونی در آن کشور باشند.

 

ضابطه حضور موثر مالک یا نماینده یا اداره‌کننده کشتی در کشور ثبت

برابر ماده ۱۰ کنوانسیون:

دولت ثبت قبل از ثبت هر کشتی در دفتر ثبت خود بایستی اطمینان حاصل نمایند که شرکت صاحب کشتی یا شعبه ای از شرکت صاحب کشتی تاسیس و یا محل اصلی فعالیت آن مطابق قوانین و مقررات آن دولت در آن سرزمین باشد، در غیر اینصورت دولت ثبت باید اطمینان حاصل نماید که نماینده یا اداره‌کننده ای که تابعیت دولت پرچم، یا مقیم آن کشور باشد وجود دارد این نماینده می تواند شخصی حقیقی یا حقوقی باشد … و اختیار اقدام به نیابت و به حساب مالک کشتی رسماً به وی تفویض شده باشد. علی الخصوص این نماینده یا اداره کننده بایستی آمادگی حضور در دعاوی حقوقی و عهده دار شدن مسئولیت های مالک کشتی بر طبق قوانین و مقررات دولت ثبت را داشته باشد.

 

ضابطه تمکن مالی مدیریت یا بهره‌بردار کشتی

برابر بند ۳ ماده۱۰:

دولت ثبت بایستی اطمینان حاصل نماید که شخص یا اشخاص مسئول مدیریت و بهره برداری کشتی های تحت پرچم آن در موقعیتی باشند که بتوانند تعهدات مالی را که امکان دارد در نتیجه عملیات کشتی به وجود آیند در رابطه با خطراتی که در حمل و نقل دریایی بین المللی برای خسارات به اشخاص ثالث معمولاً بیمه می شوند به عهده گیرند.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم