قرارداد کار فریلنسری یا پروژه ای

قرارداد کار فریلنسری یا پروژه ای

قرارداد کار فریلنسری یا پروژه ای


قرارداد کار فریلنسری یا پروژه ای

به وجود آمدن موقعیت های کاری  فاقد محدودیت های مکانی و زمانی، یکی از چالش ها و دستاورد هایی است که همواره در دنیای جدید مطرح می باشد. از این رو افراد قادر به کسب درآمد بدون نگرانی و دغدغه نسبت به حضور در زمان یا مکانی خاص می باشند. این افراد فریلنسر بوده که قرارداد های حاکم بر اشتغال آن ها مسئله مهمی را برای این افراد ایجاد می کند.

 

قرارداد کار فریلنسری یا پروژه ای

مزایای اشتغال در قالب فریلنسینگ

تنوع در پروژه های دریافتی و افزایش میزان دریافتی فریلنسر ها در مقایسه با کارمندان، از مزایای موجود در این نوع از اشتغال می باشد. از دیگر مزایای این نوع  اشتغال می توان به داشتن اختیار زمان خود و مدیریت آن اشاره نمود. این مزیت می تواند سبب بالا رفتن تعداد پروژه های دریافتی شده و درامد فرد را نیز افزایش دهد.

اشتغال در قالب فریلنسینگ تنوع بسیاری داشته و افراد با شرایط یکسان و یکنواخت روبه رو نخواهند بود.

همانگونه که پیشتر ذکر شد، اشتغال در این قالب در صورتی می تواند مثمر ثمر باشد که تمامی قواعد و قوانین حاکم بر قرارداد ها رعایت شود در غیر این صورت مشکلات و مسائل بسیاری پیش می آید که انگیزه اشتغال در قالب فریلنسر را از افراد سلب می نماید.

در این مطلب، علاوه بر معرفی موقعیت این دسته از افراد، نکات حقوقی حاکم بر قراردادهای آن ها را برسی خواهیم نمود.

 

مفهوم قرارداد فریلنسر

بر اساس قرارداد فریلنس، فرد یا شرکتی تعهد به انجام کاری در ازای دستمزدی مشخص برای یک کارفرما را می دهد. در این قرارداد ها سرویس ها و یا خدمات فریلنس یا کارمز بدون تعهدی دراز مدت به کارفرما ارائه می شود. دستمزد فریلنس ها معمولا ساعتی، روزانه و یا پروژه ای بوده و اساسا کسب و کاری یکنفره می باشد.

درآمد زایی از این طریق در برخی زمینه ها بسیار رایج تر از سایرین می باشد . برخی از این زمینه ها عبارتند از:

عکاسی، آرایشگری، چاپ، برنامه نویسی، موسیقی، روزنامه نگاری، طراحی گرافیک، مشاوره، طراحی سایت، راهنمای تور، ویرایش، و برخی فعالیت های معماری و مهندسی و …

 

نحوه عملکرد فریلنسر

فریلنسر ها دارای عملکرد های متفاوتی می باشند. ممکن است برخی از آن ها تقاضای امضا قرارداد از مشتریان داشته باشند در حالی که برخی دیگر ممکن است کار را ضمن موافقنامه ای شفاهی و بر پایه اعتمادی سازنده شروع کنند. همچنین امکان تخمین زدن پروژه توسط فریلنسر ها و درخواست بیعانه نیز وجود دارد.

 

نحوه پرداخت به فریلنسر

نحوه پرداخت دستمزد به فریلنسر ها نیز مانند عملکردشان متفاوت می باشد. نحوه پرداخت به انتخاب آن ها بستگی داشته و میتواند به صورت ساعتی، روزانه و یا پروژه ای باشد. حتی ممکن است مبلغ مشخصی برای کار مربوطه در نظر گرفته نشده و قیمت گذاری بر مبنای نتیجه کار باشد.

 

نکات اختصاصی مربوط به قراردادهای فریلنسری

  1. تعیین محدوده خدمات: فریلنسر می بایست حدود خدماتی که موظف به انجام آن می باشد را به روشنی بیان نماید. بدین ترتیب از ایجاد هرگونه سوء تفاهم و اختلافات جلوگیری می شود.
  2. قیمت و نحوه پرداخت: یکی از مسائل مهم و ضروری در نگارش قرارداد ها، ذکردقیق میزان حق الزحمه و نحوه پرداخت آن می باشد . منظور از نحوه پرداخت این است که پرداخت این دستمزد به صورت یکجا و یا اقساطی باشد. همچنین تصمیم گیری در رابطه با هزینه هایی که فریلنسر متقبل می شود، یکی از نکات ضروری در نگارش قرارداد بوده و باید ذکر گردد که این هزینه ها به عهده کدام یک از طرفین می باشد.
  3. اطلاعات محرمانه: حفظ محرمانگی اطلاعاتی یکی از ضروری ترین جنبه کسب و کار می باشد. لازم است که توافقی مبنی بر حفاظت و حمایت از اطلاعات محرمانه و عدم فاش شدن آن ها در قرارداد صورت گیرد تا مشتری از آسودگی خاطر بیشتری بهره مند شود.
  4. مدت انجام پروژه: ذکر مقدار زمانی که برای انجام پروژه نیاز است.
  5. حمایت از حقوق مالکیت معنوی: ذکر این نکته امری بسیار مهم برای مشتری محسوب می شود تا از این طریق  حفظ حقوق مالکیت معنوی اثر را سبب گردیده و از عدم پخش و انتشار آن جلوگیری نماید. چراکه حقوق مالکیت معنوی یک کسب و کار، از بزرگترین سرمایه های آن محسوب شده و مهیا گردیدن این تضمین در قرارداد برای مشتری لازم می باشد.
  6. محدودیت مسئولیت: احتمال ورود خسارت و یا ضررو زیان به پروژه در هر عملیاتی وجود دارد. لذا می بایست مسئول جبران این خسارات در قرارداد مشخص شده و بر آن توافق گردد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص تنظیم انواع قرارداد های داخلی و بین المللی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم