قابلیت دریانوردی کشتی

قابلیت دریانوردی کشتی

قابلیت دریانوردی کشتی


قابلیت دریانوردی کشتی

در کلیه قراردادهای استخدامی دریانوردان (فرمانده کشتی، افسران و ملوان ها و مهندسین و دیگر کارکنان) مالکی کشتی، یا نماینده قانونی و یا فرمانده کشتی در مقابل دریانوردان به طور کلی آنهایی که کشتی را مورد استفاده قرار می دهند متعهد خواهند بود که کشتی را راهی دریا کنند که در آغاز هر سفر دارای قابلیت دریانوردی است و این قابلیت را در جریان سفر و تا اتمام سفر حفظ خواهد کرد‌.

منظور از قابلیت دریانوردی این است که کشتی علاوه بر اینکه از نظر طراحی، ساختمان، شرایط سازه و تجهیزات قابلیت رویارویی با خطرات معمولی سفر دریایی را داشته باشد بلکه باید، با امعان نظر به ظرفیت و اینکه سفر قاره ایست یا میان قاره ای و یا نامحدود، دارای فرمانده و کارکنان واجد شرایط و به تعداد مقرر در رده های مختلف باشد. به لحاظ ارتباط داخلی نزدیکی که بین قابلیت دریانوردی کشتی و تجهیز آن به نیروی انسانی واجد شرایط به اندازه کافی وجود دارد موضوع (safe manning) است.

مضافاً در صورتی که اوضاع و احوال و ماهیت دریانوردی مؤید بر ضرورت ناوبر و راهنما در یک سفر دریایی باشد قابلیت دریانوردی مشتمل بر چنین الزاماتی نیز خواهد بود‌.

دارا بودن قابلیت دریانوردی همچنین عدم حمل کالای خطرناک بدون ایجاد امکانات و تمهیدات لازم و بسته بندی مناسب و داشتن سوخت کافی و واجد شرایط لازم بودن کشتی برای حمل محموله خاص را که اصطلاحاً به cargo worthiness مشهور است را در بر میگیرد.

 

قابلیت دریانوردی کشتی

شرایط لازم برای قابلیت دریانوردی کشتی

با امعان نظر به مطالب فوق می‌توان گفت کشتی دارای قابلیت دریانوردی است یعنی این که واجد کلیه شرایط لازم برای امر دریانوردی است و قادر به انجام موفقیت آمیز سفر دریایی است که واجد شرایط زیر باشد:

  1. کشتی از نظر طراحی، ساختمان، شرایط سازه و تجهیزات قابلیت رویارویی با خطرات معمولی سفر دریایی را داشته باشد.
  2. با امعان نظر به ظرفیت و اینکه سفر قاره ای یا میان قاره ای و یا نامحدود کشتی باید دارای فرمانده و کارکنان واجد شرایط و به تعداد مقرر در رده های مختلف باشد.
  3. در صورتی که اوضاع و احوال و ماهیت دریانوردی مؤید بر ضرورت ناوبر و راهنما در یک سفر دریایی باشد قابلیت دریانوردی مشتمل بر آن نیز خواهد بود.
  4. عدم حمل کالای خطرناک بدون ایجاد امکانات و تمهیدات لازم
  5. بسته بندی مناسب محموله
  6. داشتن سوخت به اندازه کافی
  7. کشتی باید واجد شرایط لازم برای حمل محموله خاص باشد. که این شرط اصطلاحاً به cargo worthiness مشهور است.

 

تجهیز کشتی به نیروی انسانی واجد شرایط به اندازه مقرر

پاسخ این سوال که آیا کشتی مجهز به نیروی انسانی واجد شرایط لازم به تعداد مقرر است بستگی دارد به ظرفیت کشتی، مناطق تجاری، فصل و اوضاع جوی و ماهیت خدماتی که برای انجام آن کشتی در نظر گرفته شده است. در واقع مجهز نمودن کشتی به نیروی انسانی واجد شرایط لازم به تعداد مقرر به این معنی است که کشتی مجهز به تعداد مقرر کارکنان ماهر و کارآزموده و با تجربه در رده های مختلف است به نحوی که از انجام ده فرمان به شرح زیر اطمینان حاصل شود:

  1. برقراری سرویس دیدبانی محتاطانه بر طبق مقررات کنوانسیون استانداردهای آموزشی، صدور گواهینامه و دیدبانی دریایی
  2. مهار کردن کشتی به اسکله و آزاد کردن کشتی از اسکله به طور موثر و با رعایت احتیاط های لازم
  3. انجام کلیه ترتیبات مربوط به بستن راه های نفوذ آب به کشتی
  4. راه اندازی و آماده استفاده بودن تمام تجهیزات آتش نشانی و نجات
  5. به کار انداختن سیستم ایمنی کشتی هنگامی که در سفر نیست
  6. انجام و برقراری بازرسی محتاطانه مهندسی و دیدبانی کشتی در دریا بر طبق مقررات کنوانسیون استانداردهای آموزشی صدور گواهینامه و دیدبانی دریایی ۱۹۷۸
  7. استفاده محتاطانه از نیروی محرکه اصلی کشتی و ماشین آلات فرعی و کمکی
  8. به منظور جلوگیری از وقوع خطر آتش سوزی نگهداری ماشین آلات و تجهیزات و محل استقرار آنها در وضعیت تمیزی
  9. ارائه خدمات و مراقبت های پزشکی
  10. حفظ و برقراری محتاطانه سیستم دیده بانی رادیویی بر طبق مقررات کنوانسیون SOLAS 1974 و مقررات کمیسیون اصلاح شده اتحادیه بین المللی ارتباطات
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم