فروش ملک مشاع به چه صورت می باشد ؟

فروش ملک مشاع به چه صورت می باشد ؟

فروش ملک مشاع به چه صورت می باشد ؟


فروش ملک مشاع به چه صورت می باشد ؟- مفهوم ملک مشاع

مشاع در لغت به معنی تقسیم نشده و مشترک می باشد که بیشتر در رابطه با زمین و ملک مطرح می گردد. مشاع در اصطلاح حقوقی به مال یا ملکی مربوط می شود که بین دو یا چند نفر مشترک بوده و همچنین قابلیت تمایز در سهم آن ها وجود نداشته باشد. در مثال خانه ای که به دو نفر ارث می رسد، هر یک از آن ها عنوان مالکیت نصف مشاع خانه را دارا هستند. هر دو نفر امکان استفاده از ملک را داشته و تصمیماتی که برای ملک اتخاذ می گردد باید توسط هر دو نفر تایید شود . در واقع حق دخل و تصرف در مال در صورت رضایت دیگری، برای هر دو نفر وجود خواهد داشت.

 

فروش ملک مشاع به چه صورت است ؟

فروش ملک مشاع با توجه به وجود مالکین متعدد ممکن است دشوار باشد. همچنین احتمال دارد که قیمت ملک مشاع دارای مالکین متعدد، به نسبت ملک مفروز (یک مالک) پایین‌تر از قیمت واقعی آن  محاسبه شود. فروش و تقسیم ملک مشاع تنها با حضور تمامی مالکین و رضایت آن ها امکان‌ پذیر می باشد.

در صورت نرسیدن یکی از مالکین به سن قانونی و عدم برخورداری از سلامت عقل و یا غایب بودن او تحت هر شرایطی، فروش ملک نیازمند رای صادره از دادگاه عادل خواهد بود.

اگر مشکلی میان مالکین در رابطه با شراکت و یا تقسیم ملک ایجاد شود، نیاز به خارج نمودن ملک از حالت اشاعه و مشخص نمودن سهم خود به صورت ملک مفروز دارند. توافق شرکا در مفروز نمودن مال، لازمه ی این کار می باشد. شرایط ذکر شده، در رابطه با افراز و تقسیم آن نیز صدق می کند.

هر یک از مالکین  پس از صدور گواهی غیر قابل تقسیم بودن ملک از سوی دادگاه محل وقوع مال و یا اداره ثبت، قادر به مراجعه به دادگاه صالح و ارائه درخواست فروش ملک مشاع می باشد.

این امر مستلزم ارائه دادخواست و مدارک ملک به دفاتر خدمات قضایی می باشد.

 

دادخواست افراز در ملک مشاعی

زمانی که  شرکا در افراز و یا فروش ملک مشاع به توافق نرسیده و قادر به  افراز ملک میان خود نباشند، نیاز است تا به واسطه یک دادگاه عادل نسبت به این امر اقدام نمایند. این کار مستلزم ارائه دادخواستی مبنی بر افراز ملک مشاع توسط شرکا و ارائه آن به دادگاه می باشد . دادگاه با بررسی شرایط  ملک، حکم را به طرفین ابلاغ می‌نماید.

ارسال دادخواست به دادگاه نیازمند ارائه سند ملک و مدارک شناسایی تمامی شرکای مال مشاع می باشد. همچنین ملک باید به کارشناسی رسیده و برگه اعلام کارشناسی  میان مدارک تسلیم شده به دادگاه موجود باشد. مالکین باید دادخواستی رسمی مبنی بر درخواست افراز ملک را به همراه مشخصات شرکا و مالکین تنظیم و به دادگاه ارائه نمایند.

 

چه افرادی قادر به ارائه درخواست فروش ملک مشاع می باشند ؟

امکان تقدیم درخواست فروش ملک مشاع برای هر یک از شرکا به طرفیت شرکای دیگر وجود دارد. به عنوان مثال اگر یک ملک مشاعی دارای پنج شریک بوده و یکی از شرکا قصد فروش ملک را داشته باشد می بایست دعوایی را علیه چهار شریک دیگر طرح نموده و نام آن چهار شریک را در ستون خوانده قید نماید. دادگاه محل وقوع ملک، صلاحیت رسیدگی به فروش ملک مشاع را دارد.

 

چگونگی اجرای دستور فروش ملک مشاع

همانطور که ذکر شد، دادگاه دستور فروش ملک مُشاع را به محض صدور به اجرای احکام مدنی ارسال می نماید و نیازی به صدور اجراییه نیز نمی باشد. سپس اجرای احکام کارشناسی را برای قیمت گذاری بر ملک تعیین می کند. در صورت عدم اعتراض طرفین نسبت به قیمت تعیین شده توسط کارشناس، آگهی برگزاری مزایده منتشر می گردد.

اگر ملک از طریق مزایده به فروش برسد، مبلغ حاصل از فروش  پس از کسر هزینه های اجرایی و قانونی، بر اساس سهم شرکا میان آن ها تقسیم می شود. در صورت در رهن بودن و یا بازداشت ملک، درخواست دستور فروش قابلیت استماع نخواهد داشت.

با توجه به اینکه تصمیم دادگاه در رابطه با فروش ملک به صورت دستور می باشد، اعتراض بر آن وارد نیست.

دادگاه تنها زمانی قادر به صدور دستور فروش ملک مُشاع می باشد  که ملک به موجب نظر قطعی اداره ثبت محل، غیر قابل افراز (تقسیم) باشد.

 

درخواست ابطال فروش ملک مشاع

در صورتی که یکی از شرکا اقدام به فروش ملک مشاعی نموده که قابلیت افراز داشته باشد، می توان اقدامات لازم را نسبت به ابطال فروش مال مشاعی انجام داد. البته این موضوع در مواردی که شریک صرفا نسبت به فروش سهم خود اقدام نموده باشد، صدق نمی کند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم