طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن چیست؟


طلاق بائن چیست؟

طلاق انحلال نکاح دائمی است که به دو دسته رجعی و بائن تقسیم بندی می شود . طلاق بائن خود انواع متفاوتی دارد. در طلاق بائن بر خلاف طلاق رجعی، امکان رجوع در دوران عده برای مرد وجود ندارد. انواع طلاق بائن با توجه به نوع جدایی زوجین متفاوت بوده و شرایط خاص خود را دارد.

موضوعاتی که در رابطه با طلاق بائن همواره مطرح است این است که طلاق بائن چگونه بوده، انواع آن کدام اند و عده و دریافت مهریه در طلاق بائن چگونه است؟ برای برسی پاسخ این سوالات ضروریست که ابتدا مفهوم دقیق طلاق بائن را بیان کرده و سپس به سوالات پیرامون طلاق بائن پاسخ داد.

 

طلاق بائن چیست؟

مفهوم طلاق بائن

در طلاق بائن مرد نمی تواند به زن رجوع کند. در واقع مرد برای اینکه زن را دوباره به عنوان همسر خود قرار دهد می بایست دوباره عقد نکاح میان آن ها صورت بگیرد. این نوع از طلاق حق رجوعی برای مرد قائل نشده است لذا تفاوتی در عده داشتن یا نداشتن زن وجود نداشته و حق عدم رجوع مرد در طلاق بائن مگر در شرایطی خاص، صدق می کند. به عنوان مثال در طلاق بائن ازنوع مبارات و خلع، حق رجوع برای مرد تحت شرایطی خاص امکان پذیر می باشد.

 

انواع طلاق بائن

مطابق ماده 1145 قانون مدنی، طلاق بائن بر 4 نوع و به شرح ذیل می باشد:

وقوع طلاق قبل از نزدیکی

طلاقی که وقوع آن قبل از زمان نزدیکی باشد یکی از انواع طلاق بائن می باشد که در قانون مدنی به آن اشاره شده است. این نوع از طلاق ها معمولا در دوران عقد رخ داده و عده طلاق بائن به جهت عدم نزدیکی بین زن و مرد وجود ندارد.

 

طلاق یائسه

مطابق قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران طلاق زنان یائسه عده نداشته و این افراد بلافاصله پس از طلاق قادر به ازدواج مجدد با فرد دیگر می باشند. در واقع با توجه به اینکه نگه داشتن عده طلاق برای جلوگیری از اختلاط نسل می باشد لذا زنان یائسه به دلیل عدم امکان بارداری شامل عده طلاق نمی شوند. چنین افرادی معمولا در رده سنی 50 سال به بالا قرار داشته و طلاق آن ها از نوع طلاق بائن است و عده طلاق بائن نیز به آن ها تعلق نخواهد گرفت.

 

طلاق خلع

یکی از پرکاربرد ترین انواع طلاق بائن، طلاق خلع می باشد . در این نوع طلاق زن بنابر دلیل عدم علاقه به همسر خود، با بخشیدن مهریه به او از وی طلاق می گیرد. در این نوع از طلاق زن مالی را به مرد به خاطر کراهتی که از او دارد به وی می بخشد و مرد نیز در ازای آن او را مطلقه می نماید. شایان ذکر است که مال مورد بخشش ممکن است مهریه زن و یا مال دیگری باشد.

عده در طلاق خلع وجود دارد اما حق رجوع مرد در طلاق بائن خلع وجود ندارد چراکه زن برای طلاق مهریه خود را بذل نموده است. لذا در صورتی که زن در مدت عده از بخشش مهریه خود پشیمان شده و رجوع  نماید، حق رجوع در طلاق بائن خلع برای مرد نیز وجود خواهد داشت.

 

طلاق مبارات

طلاق مبارات یکی دیگر از انواع طلاق بائن می باشد. در این نوع از طلاق زن و مرد به صورت توافقی و به جهت کراهتی که از یکدیگر دارند قصد جدایی داشته و ذیل توافقات منعقده میان آن ها از یکدیگر جدا می شوند.

 

سه طلاقه

یکی دیگر از انواع طلاق بائن مربوط به اصطلاح سه طلاقه می باشد. این نوع از طلاق به سومین طلاقی اطلاق می گردد که پس از دوبار طلاق رجعی و یا نکاح جدید صورت می گیرد.

 

عده در طلاق بائن

عده مدتی است که پس از طلاق به زن تعلق گرفته و زن در این مدت قادر به ازدواج با مرد دیگری نمی باشد. چنانچه زن خواهان ازدواج با شخص دیگری باشد باید تا پایان مهلت مقرر شده به عنوان عده طلاق  صبر کرده تا مجوز ازدواج مجدد را داشته باشد.

مطابق ماده 1151 قانون مدنی عده فسخ نکاح و طلاق سه طهر می باشد . در صورتی که زن به اقتضای سن عادت زنانگی نبیند، عده او سه ماه خواهد بود.

همانطور که ذکر شد عده در رابطه با طلاق قبل از نزدیکی و طلاق زن یائسه در طلاق بائن وجود نخواهد داشت. در صورتی که عده در طلاق بائن از نوع خلع و مبارات باید رعایت شود در حالی که مرد در این مدت حق رجوع به زن را ندارد.

 

مهریه در طلاق بائن

مهریه در طلاق بائن بر حسب مقدار مقرر شده در زمان  انعقاد عقد نکاح خواهد بود به ویژه در صورتی که طلاق از سوی مرد باشد. اما در طلاق بائن از نوع خلع بنابر دلایلی از جمله کراهت زن نسبت به مرد و بخشش مهریه توسط او، مرد دیگر موظف به پرداخت مهریه نخواهد بود.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص طلاق و موضوعات مربوط به آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم