شرکت های تجاری و اهمیت ثبت آن

شرکت های تجاری و اهمیت ثبت آن

شرکت های تجاری و اهمیت ثبت آن


شرکت های تجاری و اهمیت ثبت آن

شرکت های تجاری در عصر جهانی شدن مبادلات بازرگانی فعالیت های گوناگون صنعتی،خدماتی و مالی را تسهیل میکنند.در ایران نیز تاسیس و ثبت شرکت ها در همین راستا قابل تحلیل است.طبق قانون تجارت این شرکت ها از شخصیت حقوقی برخوردار هستند که شخصیت حقوقی سبب صلاحیت برخورداری از حقوق و تکالیف ویژه میشود.

 

شرکت های تجاری و اهمیت ثبت آن

شرکت های تجاری به اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاق میشود که برای انجام عملیات تجاری اجتماع پیدا میکنند.در شرکت های تجاری اولین شرکا حقوق مادی و اولیه را دارا هستند که تاسیس شرکت و شخص حقوقی را سبب میگردند.ماهیت شرکت های تجاری ایجاب میکند که هر یک از شرکا که مطابق قرارداد آورده ای را وارد شرکت میکند دیگر مالکیتی نسبت به آن نداشته و آورده به مالکیت شرکت تجاری (شخص حقوقی)در می آید.

از مسائل مهمی که آثار حقوقی را بر شرکت های تجاری به دنبال دارد ثبت آن میباشد.در رابطه با ثبت شرکت ها مراحلی وجود دارند که باید رعایت شونداز جمله تابعیت و اقامتگاه قانونی شرکت.اهمیت اقامتگاه قانونی شرکت به این دلیل است که تمامی ابلاغیه های قانونی،دادخواست ها،اظهار نامه ها و… به آدرس اقامتگاه قانونی شرکت ارسال میگردد.اقامتگاه قانونی شرکت مطابق با مواد قانونی مکانی است که اداره ی امور شرکت(شخص حقوقی) آنجا باشد.

نکته ی قابل توجه این است که شخص حقوقی باید در رابطه با موضوعاتی عمل کند که در رابطه با شرکت تصریح شده باشد زیرا موضوع شرکت در مراحل ثبت آن مهم میباشد.

از موارد مهم دیگر در رابطه با شرکت های تجاری میتوان به نام شرکت و شرکای آن اشاره نمود.شرکت تجاری(شخص حقوقی) باید همانند شخص حقیقی دارای نام باشد. شرکای شرکت نیز باید از اهلیت و صلاحیت لازم بر خوردار باشند.

 با گسترش انعقاد قرارداد های گوناگون،موضوع اعتماد قراردادی بیش از پیش مورد توجه دولت ها و سازمان های بین المللی واقع شده است و اهمیت ثبت به عنوان وسیله ای جهت ضمانت ثبات وضعیت حقوقی شرکت ها بیشتر شده است.امروزه تعیین وضعیت و هویت اشخاص حقوقی به عنوان مقدمه ای برای ایجاد اعتماد قراردادی بسیار مهم است،زیرا به منظور حمایت از منافع متعاملین،در صورتی که طرف معامله شخصیت حقوقی باشد، باید توانایی شناسایی مسائلی از قبیل وضعیت حقوقی،اعتبار،مشروعیت قانونی،میزان سرمایه،قابلیت اتکا و امضای مجازی را بدانند و به آن آگاه باشند.

روش های متفاوتی برای شناسایی اشخاص حقوقی توسط سیستم های حقوقی به کار گرفته شده است.استفاده از نهاد حقوقی ثبت به عنوان یک راهکار برای ایجاد اعتماد و امنیت حقوقی در معاملات همواره مورد توجه واقع شده است.در برخی از موارد دیده می شود که معاملات در فعالیت تجاری با حجم بالا نیازمند ثبت شرکت تجاری میباشد.در نتیجه بسیاری از کشور ها ثبت شرکت را در سیستمات ثبتی به عنوان شرطی جهت فعالیت تجاری دانسته اند با این وجود در کشور هایی که با سیستم و نظام ثبتی سنتی، عملا نقشی موٌثر ندارند و دایره ی فعالیت آن ها در حدود ثبت شرکت ها و همچنین ارائه گواهی ثبت میباشد.

در نتیجه از ثبت به عنوان ابزاری برای اثبات وضعیت های حقوقی یاد میشود.که این ثبات ایجاد کننده ی امنیت قراردادی است و باید کار کرد های اطلاع رسانی و حمایتی را در اطلاعات ثبت شده دارا باشد.

از آنجایی که ایران ملاک های متعددی به منظور شروع شخصیت حقوقی ذکر شده است و همچنین به دلیل عدم وجود ملاک ثابت در به وجود آمدن شخصیت حقوقی شرکت ها امنیت قراردادی خدشه دار میشود.در واقع مراجع ثبتی باید این اعتماد را در مراجعه کنندگان ایجاد کنند که شرکت های ثبت شده در سازمان ثبت موجودیت حقوقی دارد و همه ی اطلاعات صحیح میباشد و به دلیل عدم رعایت مقررات ماهوی و شکلی نقض نمیشود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم