شرایط سلب حضانت از والدین

شرایط سلب حضانت از والدین

شرایط سلب حضانت از والدین


شرایط سلب حضانت از والدین

یکی از مهم ترین حق و حقوقی که برای زن و مرد پیش بینی شده حضانت می باشد. که به معنای نگه داری و تربیت فرزند است. لذا شخصی که حضانت فرزند را بر عهده دارد می بایست از صلاحیت های لازم برای حضانت برخودار باشد. در غیر این صورت هر گونه سوء رفتار، سوء معاشرت همچنین عدم صلاحیت اخلاقی ممکن است موجب سلب حضانت از دارنده این حق شود.

حضانت یکی از مهم ترین موضوعاتی است که پس از جدایی یا فوت والدین مطرح می گردد. از این رو قانونگذار بحث های مربوط به حضانت فرزندان را در موادی از قانون پیش بینی نموده است.

گاه دیده می شود که اشخاص صلاحیت لازم برای امر حضانت را نداشته و حضانت فرزندان توسط این اشخاص، صدمات روحی و جسمی فراوانی را برای کودک به همراه دارد. لذا قانونگذار مبحث و شرایط سلب حضانت از افراد را نیز پیش بینی نموده است.

 

شرایط سلب حضانت از والدین

حضانت

حضانت عنوانی است که به نگهداری، سرپرستی و تربیت فرزند اطلاق می گردد. مطابق قانون مدنی سن خاصی برای حضانت فرزندان پسر و دختر در نظر گرفته شده است که این فرزندان با طی نمودن این سن، از مدار حضانت خارج گردیده و باید تصمیم خود را درباره زندگی با هریک از والدین بگیرند.

حضانت فرزند دختر تا 7 سالگی با مادر او بوده و پدر او نیز حضانت او را از 7 تا 9 سالگی عهده دار می باشد.

حضانت فرزند پسر نیز تا 7سالگی با مادر بوده و از سن 7 تا 15 سالگی برعهده پدر او می باشد.

در طلاق توافقی این امکان وجود دارد که حضانت فرزند نیز بر اساس توافقات خانم و آقا پیش برود. بدیهی است که تصمیمی که والدین بر آن توافق می نمایند باید بر اساس مصلحت فرزند باشد.

 

ولایت فرزند

ولایت فرزند از مباحثی است که پیش از بیان شرایط سلب حضانت باید به آن پرداخته شود. در واقع ولایت با حضانت فرزند تفاوت دارد. زمانی که حضانت فرزند با مادر او باشد و ولایت او با پدر، در صورت فوت پدر، ولایت فرزند با جد پدری وی می باشد.

پرداخت حق و حقوق مالی و نفقه فرزند بر عهده ولی او می باشد.

 

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر

گاه پیش می آید که حضانت پدر بر فرزند خود، آسیبی را برای او به همراه داشته باشد. قانون مواردی را برای این شرایط در نظر گرفته تا به موجب آن حضانت از والدین او سلب شود.

مطابق ماده 1173 قانون مدنی، اگر صحت جسمی طفل و یا تربیت او در اثر انحطاط اخلاقی و یا عدم مواظبت مادر یا پدری که طفل تحت حضانت او است، در معرض خطر باشد، این امکان برای محاکم در نظر گرفته شده تا به تقاضای قیم طفل یا اقربای او و یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی، تصمیماتی را در جهت مصلحت طفل اتخاذ نماید.

از مصادیق انحطاط اخلاقی و عدم مواظبت هر یک از والدین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. سوء استفاده از طفل و یا اجبار او برای ورود به مشاغل ضد اخلاقی از جمله تکدی گری، فساد و فحشاء و قاچاق
  2. ابتلا به بیماری های روانی (تشخیص پزشکی قانونی برای این تایید این مورد ضروری می باشد)
  3. اشتهار به فحشاء و فساد اخلاق
  4. اعتیاد زیان آور به مواد مخدر، الکل و قمار
  5. تکرار ضرب و جرح بیش از حد متعارف

منظور از اعتیاد مذکور در مورد 4، اعتیادی است که آسیبی را به فرزند وارد نماید. درواقع موارد فوق الذکر زمانی سبب سلب حضانت از پدر خواهد گردید که به موجب آن آسیبی به فرزند وارد شده باشد.

در صورتی که مادر خواهان سلب حضانت فرزند از پدر او باشد، می بایست تمامی دلایل خود را به طور کامل برای دادگاه اثبات نماید. این دلایل باید مستند بوده صرف بیان موضوع اعتیاد پدر کافی نمی باشد.

 

شرایط سلب حضانت فرزند از مادر

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد حضانت فرزند تا 7 سالگی او با مادرش می باشد. البته این مورد تنها تا زمانی صحیح است که مادر صلاحیت حضانت بر فرزند خود را داشته باشد. در صورتی که عدم صلاحیت او بر حضانت محرز گردد، حضانت از وی سلب خواهد گردید.

مطابق با مواد 1170 و 1173 قانون مدنی و همچنین ماده 41 قانون حمایت از خانواده، شرایط سلب حضانت فرزند از مادر او به شرح ذیل می باشد.

  1. ازدواج مادر با شخصی دیگر
  2. ابتلا به جنون یا دیوانگی
  3. عدم مراقبت صحیح از طفل
  4. انحطاط اخلاقی

لازم به ذکر است که شرایط فوق انحصاری نبوده و در مواردی که مصلحت کودک به خطر بیفتد، امکان سلب حضانت از دارنده آن وجود خواهد داشت.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص سلب حضانت فرزند و موضوعات مربوط به آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم