سرقفلی در فروشگاه مجازی

سرقفلی در فروشگاه مجازی

سرقفلی در فروشگاه مجازی


سرقفلی در فروشگاه مجازی

در حالی که موضوع سرقفلی در واحدهای تجاری سنتی از مباحث آشنا است، اجاره جایگاه رقومی (نشانی الکترونیک) فروشگاه های مجازی و سرقفلی آن موضوعی جدید است. امکان چنین اجاره‌ای و مقایسه ارزش اقتصادی نشانی مزبور با ارزش سرقفلی محل های تجاری در مختصات جغرافیایی، ملاحظات خاصی را از دیدگاه حقوقی موجب میشود که به ترتیب به آن خواهیم پرداخت.

 

سرقفلی در فروشگاه مجازی

الف ) مزایای فروشگاه مجازی

آنچه که موقعیت فروشگاه مجازی را در فضای رقومی موجب می شود، مزایای اقتصادی آن نسبت به فروشگاه محلی است. مزیت های مزبور عبارتند از:

عدم محدودیت مکانی

با ثبت نام دامنه و برپایی یک سایت تجاری، افراد می‌توانند بدون محدودیت های محلی، در بازاری بسیار گسترده تر از محیط سنتی به تجارت بپردازند و نگران موقعیت نامطلوب محلی فروشگاه خود نباشند و برای بهبود آن وجه کلانی نیز پرداخت نکنند‌.

اداره کنندگان این فروشگاه ها، برای رساندن کالا یا خدمات معامله شده به مشتریان نیز تنها کافی است محل هایی را که ارزش چندانی ندارند برای تمرکز کارکنان اندک یا انبارهای خود تهیه کنند و یا اینکه حتی بدون انبار، کالای فروخته شده را به صورت جاری از سایر منابع و تولیدکنندگان دریافت و به مشتریان خود تحویل دهند. اگر مورد معامله به صورت کالا یا خدمات نرم‌افزاری باشد، اساس آن نیازی به انبار نیست و امکانات تعبیه شده در سایت، برای تحویل آن کفایت می کند.

در حالیکه واحدهای تجاری جغرافیایی تنها در مرکز یا شعبه و نمایندگی خود حضور دارند، واحدهای تجاری الکترونیک در تمام فضای شبکه حاضر هستند و حضور آنها یکنواخت است. یعنی فرقی بین محل اصلی با شعب درجه یک، درجه ۲ و غیره نیست و اگر محدودیتی باشد، تنها در مرحله رساندن کالا و ارائه خدمات است که باید مشتریان را از این بابت آگاه کنند و توقع آنان را با امکانات و دایره توزیع خویش هماهنگ سازند.

اگر شبکه مزبور جهانی و اینترنت باشد، در تمام جهان و در هر نقطه ای که یک رایانه متصل به شبکه باشد، آن فروشگاه در دسترس خواهد بود . بنابراین، واحد های مزبور حتی داخل منازل مردم نیز حضور دارد. به بیان دیگر تعداد مراکز فروش فروشگاه مجازی، متناسب با تعداد کاربران در شبکه است.

بدین ترتیب ارزش ملک و سرقفلی محل های کسب، برای فروشگاه مجازی صفر است ولی در عوض نوعی سرقفلی برای آن ها قابل تحقق است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

عدم محدودیت زمانی

معمولا واحدهای تجاری در موقعیت های جغرافیایی، در ساعات و روزهای معینی فعال هستند. این در حالی است که واحدهای الکترونیک، محدودیت و مشکلی از این بابت ندارند و در طول ۲۴ ساعت و هفت روز هفته و در ایام تعطیل می توانند فعال باشند و محدودیت آنها در مرحله توزیع کالاهای فیزیکی خواهد بود.

علاوه بر این اگر به واحد تجاری در منطقه وسیعی از جهان فعالیت داشته باشد، می‌تواند بدون تاثیر پذیرفتن از اختلاف ساعت و تفاوت شب و روز، به طور یکنواخت به کسب و کار بپردازد. این مزیت به ویژه اگر مورد معامله، نرم افزاری و به صورت بارگذاری قابل تحویل باشد، چشمگیرتر خواهد بود.

 

عدم محدودیت فضای داخلی

برای توسعه فعالیت واحدهای تجاری سنتی، حتی برای تغییر دکوراسیون داخلی آنها، معمولاً محدودیت هایی از نظر فضا و موقعیت محلی وجود دارد، در حالیکه فروشگاه مجازی از این نظر محدودیت قابل ذکری ندارد و می تواند به راحتی طراحی صفحات سایت را تغییر دهد و به تعداد و تنوع کالاها و خدمات خود آن را توسعه دهد.

 

صرفه جویی در هزینه ها

در حالیکه واحدهای تجاری معمولی مجبورند به تناسب تعداد مرکز و شعب خود دارای کارمند و امکانات اداری باشند، در محیط الکترونیک چنین نیست. اصولاً یک فروشگاه مجازی با طراحی مناسب برای معرفی کالاها و خدمات نداشتن سامانه خودکار برای دریافت سفارش ها و ارسال پیام ها و امکانات برای دریافت وجوه الکترونیک، به کارمندان فنی و تجاری کمتری نیاز دارد.

 

سرقفلی در فضای الکترونیک‌

با موارد عنوان شده می توان گفت که همانند محیط جغرافیایی، ممکن است دارنده فروشگاه مجازی نیز بهره برداری از آن را چه چیزی جز موقعیت و جایگاه آن در فضای الکترونیک نیست، در ازای مبلغی برای مدتی به دیگری واگذار کند چه چیزی جز قرارداد اجاره نخواهد بود. به عنوان مثال، شما جایگاه و به‌عبارت‌دیگر نشانی یک فروشگاه مجازی موفق را که عبارت است از  www.payman.ir  برای یک سال از دارنده آن اجاره خواهید کرد و کالاها و خدمات خود را از آن پایگاه به بازار عرضه خواهید نمود. در این صورت مباحثی مشابه آنچه که در در سرقفلی و حق کسب و پیشه محل های جغرافیایی تاکنون مطرح بوده است، قابلیت طرح پیدا خواهد کرد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص سرقفلی و حق کسب و پیشه و امور مربوط به آن در تجارت الکترونیک، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید .

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم