روش های مختلف حمل و نقل هوایی

روش های مختلف حمل و نقل هوایی

روش های مختلف حمل و نقل هوایی


روش های مختلف حمل و نقل هوایی

بیش از یک قرن از به حقیقت پیوستن رویای پرواز توسط برادران رایت می گذرد. صنعت هوایی طی 120 سال گذشته پیشرفت خارق العاده ای داشته است. از مهم ترین کاربرد های هواپیماهای امروزی می توان به جابه جایی مسافر و همچنین حمل بار هوایی اشاره نمود.

سرعت و توان پرواز هواپیماها، سبب جابه جایی بارهای بارزش در کمترین زمان ممکن گردیده است . همچنین کمک های امدادی در سوانح طبیعی، از طریق حمل و نقل هوایی ممکن می باشد.

اگرچه حمل و نقل دریایی بیش از 70 درصد حمل و نقل در جهان را به خود اختصاص داده اما فقدان حمل هوایی نیز سبب ایجاد کاستی در صنعت حمل و نقل بین المللی می گردد.

 

روش های مختلف حمل و نقل هوایی

انواع حمل بار هوایی

در صنعت حمل و نقل هوایی، بار به دو شیوه ی فریت بار مسافری و کارگوی بار، جابه جا می شود.

 

فریت بار مسافری

این شیوه از حمل بار هوایی به بار مسافران پرواز ها مربوط می شود. در واقع هر مسافر مجاز به داشتن وزن محدودی بار (حدود 20 تا 30 کیلو گرم) می باشد. در صورتی که میزان بار مسافران از حد معمول آن بیشتر باشد، جریمه اضافه بار به آن ها تعلق خواهد گرفت.

فریت نمودن بار روشی است که مسافران برای اجتناب از جریمه اضافه بار از آن بهره میبرند. بار فریت شده در این روش از حمل و نقل هوایی، به وسیله هواپیما های باری به مقصد مسافر فرستاده می شود.

فرستنده بار می بایست دارای بلیط پرواز باشد. فریت بار، کاهش یک سوم هزینه های حمل بار هوایی به نسبت جریمه اضافه بار را سبب می گردد. لازمه ی بهره مندی از فریت بار، مراجعه نمودن مسافر به باربری فرودگاه با به همراه داشتن مدارک شخصی و بلیط پرواز می باشد.

 

چه مدارکی برای فریت بار لازم است ؟

  • مدارک شناسایی
  • پاسپورت مسافر
  • پرینت بلیط پرواز

 

کارگوی بار

روش کارگو، اصلی ترین روش حمل و ارسال بار هوایی می باشد. این روش به ارسال بار های تجاری و صادراتی اختصاص داشته و از این روش  برای ارسال کالا های با ارزش اقتصادی بالا و یا محدودیت زمانی استفاده می شود.

لازم به ذکر است که حمل بار هوایی هزینه بیشتری نسبت به حمل و نقل زمینی و یا حمل و نقل دریایی دارد.

کارگوی بار تجاری، نیازمند ارائه کارت بازرگانی توسط فرستنده می باشد.

 

مدارک مورد نیاز جهت کارگوی بار

  • ارائه معرفی نامه شرکت صادر کننده و یا نماینده بازرگان
  • کارت بازرگانی
  • ارائه کلیه مدارک مبنی بر واردات قانونی بار در صورت ایرانی نبودن آن
  • ارائه مجوز های خاص ازجمله برگه بهداشت و برگه استاندارد برای صادرات کالاهایی مانند وسایل صنعتی یا زعفران و … .
  • ارائه برگه MSDS برای محصولات آزمایشگاهی و پتروشیمی .

 

ارسال لوازم منزل از طریق حمل بار هوایی

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کشور های خارجی را دارند، مایل به بردن وسایل منزل می باشند . فریت بار مسافری، بهترین روش برای انتقال لوازم زندگی می باشد . برای انتقال بار از طریق فریت بار، بهتر است حدود دو هفته پیش از پرواز، نسبت به انجام این امر اقدام نمود . چراکه این کار  فرستاده شدن بار به طور تقریبا همزمان با پرواز را سبب می گردد .

 

هزینه حمل بار هوایی

عوامل و فاکتور های مختلفی از جمله نوع خدمات، بسته بندی، هزینه های بیمه، حمل، تعرفه های حمل هوایی، انبار داری، عوارض و … در محاسبه هزینه حمل بار هوایی تاثیر گذار هستند.

در واقع خدمات مختلفی توسط شرکت های حمل و نقل هوایی ارائه می شود که هزینه های متفاوتی را به خود اختصاص داده اند. به عنوان مثال هزینه بیشتری به ارسال درب تا درب بار تعلق می گیرد.

دانستن هزینه عوارض گمرکی بار، مستلزم مشورت با کارشناسان شرکت می باشد . در صورتی که ارزش کالا پایین تر از حد مشخصی باشد، مشمول دریافت عوارض نخواهد شد.

میزان حق بیمه نیز بر حسب نوع خدمات و ارزش کالا مشخص می شود.

 

نحوه محاسبه هزینه ارسال بار هوایی

مشخص نمودن تعرفه های حمل بار هوایی بر عهده شرکت های هواپیمایی می باشد. مسلما تعرفه های فریت بار هواپیماهای خارجی نسبت به شرکت های داخلی، بیشتر می باشد.

توصیه می گردد هنگام مشاوره با کارشناسان شرکت حمل و نقل، از جزئیات تمامی هزینه ها اطلاع کسب نمایید. چراکه این موضوع سبب آگاهی شما نسبت به هزینه هایی که برای هر خدماتی می پردازید می گردد.

 

پست هوایی اکسپرس

در صورت کوچک بودن مرسوله، قادر به استفاده از پست بین المللی اکسپرس می باشید. ارسال مرسولات پست اکسپرس معمولا بین 5 تا 14 روز کاری می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به پست هوایی اکسپرس، مقاله مربوط به پست اکسپرس را مطالعه فرمایید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم