روش های باطل کردن اجراییه

روش های باطل کردن اجراییه

روش های باطل کردن اجراییه


روش های باطل کردن اجراییه

یکی از راهکارهای قانونی که دادگاه یا مراجع ثبتی جهت بازپس گیری حقوق خواهان از خوانده اعمال می نمایند، صدور اجراییه می باشد. این حکم، توقیف اموال محکوم علیه (معادل مبلغ مورد مطالبه) را سبب گردیده و بدین ترتیب مراحل فروش این اموال آغاز می شود  تا حقوق خواهان از محل وجوه حاصل شده از فروش این اموال، پرداخت گردد.

گاهی ممکن است صدور حکم اجراییه از سوی دادگاه  بنابر دلایلی از جمله اشتباه قاضی در صدور رای یا سایر مسائل، اشتباه باشد. در این حالت، این امکان برای محکوم علیه یا اشخاص ثالث وجود دارد که بتوانند از طریق ارائه دادخواست ابطال اجراییه دادگاه، از اجرایی شدن اجراییه ممانعت نمایند. در این مقاله بر آنیم تا اقسام ابطال اجراییه را مورد برسی قرار داده و نحوه ابطال اجراییه صادره از دادگاه و اجراییات ثبت و تفکیک این دو از یکدیگر را بیان نماییم.

 

روش های باطل کردن اجراییه

اجراییه

اجراییه، برگه ای است که پس از صدور حکم و قطعی شدن آن در مراجع قضایی (دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف)  یا در خصوص اسناد رسمی لازم الاجرا از مراجع غیردادگستری مانند اجراییات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی، سازمان ها یا نهاد های خاص مثل ادارات مالیاتی و غیره با هدف اجرایی نمودن مفاد حکم یا سند، علیه فردی که اجرا یا حکم علیه اوست، صادر می شود. البته لازم به ذکر است، که امکان وقوع اشتباه در مفاد اجراییه نیز مانند تمام اسناد دور از تصور نمی باشد.

 

ابطال اجراییه

ابطال اجراییه به معنی فسخ نمودن، باطل کردن و یا از بین بردن اثرات قانونی مترتب بر موضوع می باشد. حق در خواست ابطال اجراییه برای محکوم علیه، نماینده قانونی او و یا شخص ثالثی غیر از طرفین اجرا که اجرای حکم به حق او خللی وارد نموده، محفوظ است.

 

نحوه ابطال اجراییه صادر شده از دادگاه

دلایل ابطال اجراییات دادگاه به شرح ذیل می باشد:
  • اشتباه در مبلغ محکوم به: این حالت زمانی رخ می دهد که محکوم به مذکور در حکم دادگاه، بیشتر یا کمتر از آنچه که مورد حکم دادگاه واقع گردیده باشد.
  • ابطال اجراییه مربوط به تامین خواسته و دستور موقت: در مواقعی که صدور دستور موقت و یا تامین خواسته پیش از طرح دعوای اصلی باشد، خواهان موظف است که ظرف 10 روز از تاریخ صدور قرار تامین خواسته و یا 20 روز پس از صدور دستور موقت، نسبت به طرح دعوای اصلی اقدام نمایند. در غیر این صورت دستور و قرار صادره لغو خواهد گردید. در صورتی که دستور موقت و تامین خواسته پس از ابلاغ اجراییه، اجرا شود، اجراییه صادره را نیز می توان ابطال نمود.
  • اعتراض شخص ثالث
  • اشتباه در نوع محکوم به
  • اشتباه در هویت طرفین

 

نحوه طرح دعوای ابطال اجراییه

طرح دعوای ابطال اجراییه مستلزم تقدیم و ارائه دادخواست در دادگاهی می باشد که اجراییه را صادر نموده است. باید توجه داشت که خوانده دعوا در این دادخواست محکوم له می باشد و طرح دعوا علیه مرجع صادر کننده حکم، فاقد وجاهت قانونی است.

همچنین در صورتی که اجراییه به اشتباه صادر شده و تضییع حقوق محکوم علیه یا شخصی ثالث را سبب گردیده و ضررو زیانی را به او وارد نماید، شخص ثالث یا محکوم علیه قادر به طرح تقاضایی مبنی بر اعاده وضع به حالت سابق ضمن دادخواست ابطال اجراییه می باشد. تا از این طریق خسارات ناشی از حکم را جبران نماید.

 

نحوه اعتراض به اجراییه صادره از اداره ثبت

این اعتراض در دو مورد برسی خواهد شد چراکه مراجع رسیدگی آن ها متفاوت است.

  1. اعتراض به عملیات اجرایی ثبت (اشتباهات مربوط به نحوه عملیات یا اشتباه در محاسبات): با صدور دستور اجرا، عملیات اجرایی آغاز شده و متوقف نمی شود بنابراین هر شخص ذینفعی که اعتراضی نسبت به شکل عملیات اجرایی داشته باشد می بایست شکایت خود را به صورت مستند و مستدل به رئیس ثبت محل، تقدیم نماید. رئیس اداره ثبت موظف است تا سریعا نسبت به این اعتراض رسیدگی نموده و رای مدلل صادر نماید. رای صادره به شخص معترض ابلاغ می گردد . در صورتی که شخص مجددا نسبت به این رای اعتراض داشته باشد می بایست شکایت خود ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ، تنظیم نموده و به ثبت محل و یا هیات نظارت صالح تسلیم نماید.
  2. اعتراض به صورت ترافعی بوده و نیازمند رسیدگی قضایی باشد و یا عملیات اجرایی به اتمام رسیده باشد: هیات نظارت زمانی رسیدگی های لازم را انجام می دهد که عملیات اجرایی به اتمام نرسیده باشد . در صورتی که اداره ثبت پرونده را مختومه اعلام نموده باشد، رسیدگی در صلاحیت محاکم دادگستری خواهد بود.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص ابطال اجراییه یا عملیات اجرایی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید .

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم