روش های اعتراض به آرای صادره از دادگاه

روش های اعتراض به آرای صادره از دادگاه

روش های اعتراض به آرای صادره از دادگاه


روش های اعتراض به آرای صادره از دادگاه

با وجود اینکه مطابق قانون، اصل بر عادلانه بودن احکام صادره از دادگاه و رعایت موازین شرعی و قانونی در آن می باشد، اما قانون حقی را برای اصحاب دعوا پیش بینی نموده تا از طریق آن به آرای صادره از دادگاه اعتراض نمایند. چراکه همواره این امکان وجود دارد که در رای صادر شده اشتباهی وجود داشته باشد و یا موضوعی جدید کشف شده و موجب تغییر رای صادره بشود.

روش هایی که برای اعتراض به آرای صادره از دادگاه در نظر گرفته شده است به دو دسته تقسیم می شود. برخی از این روش ها اصولا در تمامی کلیه موارد مجاز بوده و برخی دیگر تنها در شرایط خاصی که توسط قانون پیش بینی شده است، امکان پذیر هستند. هر یک از این روش ها مراحل مخصوص به خود را داشته و نحوه طرح و رسیدگی ویژه ای به هرکدام تعلق می گیرد که باید مطابق با مهلت مقرر شده در قانون انجام شوند.

هدف از این مقاله برسی روش های اعتراض به آرای دادگاه، روش عادی و فوق العاده شکایت از آرا می باشد. برای کسب اطلاعات در خصوص اعتراض به رای دادگاه، تا پیان این نوشتار با ما همراه باشید.

 

روش های اعتراض به آرای صادره از دادگاه

روش های اعتراض به رای دادگاه

پس ازصدور رای بدوی توسط دادگاه، هر یک از اصحاب دعوا قادر به برسی مفاد رای صادر شده می باشد. قانون این امکان را برای آن ها در نظر گرفته تا در صورتی که رای صادر شده را مخالف قانون بدانند، در مهلت قانونی مقرر بدان اعتراض نمایند. روش هایی که برای اعتراض به رای دادگاه ها در نظر گرفته شده به دو صورت عادی و فوق العاده می باشند که هر کدام مراحل مختص به خود را دارند که در ادامه به برسی آن ها خواهیم پرداخت.

 

طرق عادی شکایت از آرا

این روش اعتراض اصولا مجاز می باشد جز در مواردی که قانون استثنائی برای آن ها قائل شده باشد. آیین دادرسی مدنی ایران، این روش ها را به دو دسته واخواهی و تجدید نظر خواهی تقسیم نموده که هر کدام احکام متفاوتی دارند.

واخواهی

واخواهی، یکی از روش هایی است که در اعتراض به آرای صادره از دادگاه ها به کار گرفته می شود. مطابق ماده 305 قانون آیین دادرسی مدنی، واخواهی مختص احکامی است که به صورت غیابی صادر می شود. از اینرو این روش اعتراض به احکام غیابی می باشد.

بنابراین در صورتی که یک حکم به صورت غیابی صادر می شود، محکوم علیه دعوای نخستین می تواند نسبت به حکم صادره اعتراض نماید. به موجب ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی، تقاضای واخواهی افراد مقیم ایران تا 20 روز و افراد مقیم خارج دو ماه از ابلاغ واقعی می باشد.

دادگاه صادر کننده حکم غیابی صلاحیت رسیدگی به دادخواست واخواهی را دارد.

 

تجدید نظر خواهی

در صورتی که قابلیت تجدید نظر خواهی برای آرای صادره از دادگاه پیش بینی شده باشد، طرفین دعوا می توانند مطابق مهلت مقرر شده در قانون، از حکم صادره، تجدید نظر خواهی نمایند. مگر در مواردی که تجدید نظر خواهی از آن رای، به موجب قانون استثناء شده و قابل تجدید نظر خواهی نباشد. مهلت قانونی مقرر شده برای طرح دادخواست در دعاوی کیفری، همانند دعاوی حقوقی بوده و برای افراد مقیم ایران 20 روز و برای افراد مقیم خارج، دو ماه از ابلاغ رای و یا انقضای مهلت واخواهی می باشد.

 

طرق فوق العاده شکایت از آرا

فرجام خواهی

فرجام خواهی روشی فوق العاده برای اعتراض به رای دادگاه است که مطابق با آن رای مورد درخواست فرجام با موازین شرعی و مقررات قانونی تطبیق داده می شود. دیوان عالی کشور نسبت به دادخواست فرجام خواهی رسیدگی خواهد نمود، که با تایید و یا نقض رای (مورد درخواست فرجام)، وظیفه خود که نظارت بر حسن اجرای صحیح قوانین است را انجام می دهد.

رسیدگی به فرجام خواهی توسط دیوان عالی کشور به این صورت است که یا رای مورد اعتراض را تایید می نماید  و یا آن را  نقض نموده و به شعبه صادر کننده رای یا شعبه همعرض ارجاع می دهد زیرا رسیدگی مجدد به ماهیت دعوا از وظایف دیوان عالی کشور محسوب نمی گردد. بلکه تنها رای صادره از سوی دادگاه را از جهت انطباق آن با موازین شرع و قانون، مورد برسی قرار خواهد داد.

 

اعاده دادرسی

اعاده دادرسی یکی دیگر از روش های فوق العاده اعتراض به آرا می باشد، که به موجب آن، مرجع صادر کننده رای، تحت شرایطی رای را دوباره برسی می کند. به عنوان مثال در صورتی که پس از صدور حکم دادگاه اسناد و مدارک جدیدی پیدا شود که دلالت بر بی گناهی فرد داشته باشد، می توان درخواست اعاده دادرسی نمود. مهلت این درخواست برای افراد مقیم ایران 20 روز و برای افرادی که در خارج از کشور اقامت دارند دو ماه می باشد.

 

اعتراض شخص ثالث

با وجود اینکه آرای صادره از دادگاه ها تنها در مورد طرفین دعوا می باشد، گاها احکام آثاری را مرتبط با اشخاص ثالث نیز به بار می آورند . بدین ترتیب شخصی که حکم صادره از دادگاه حقوقش را تحت تاثیر قرار می دهد، قادربه اعتراض می باشد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص اعتراض به احکام صادره از سوی دادگاه ها، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم