دانستنی های اجاره

دانستنی های اجاره

دانستنی های اجاره


دانستنی های اجاره

همان طور که می دانید قیمت خرید مسکن این روزها به گونه ای است که طیف وسیعی از جامعه را وادار به اجاره نشینی کرده است و این آمار به شدت رو به رشد است چرا که اجاره ی منزل جهت سکونت بسیار آسان تر و گاهاً کم هزینه تر خواهد است، به همین جهت افراد به اجاره نشینی روی آورده اند.

با توجه به این موضوع آگاهی یافتن نسبت به قوانین و مقررات اجاره و روابط میان موجر و مستاجر امری ضروری است؛ همچنین شما می توانید در صورت بروز مشکل در این زمینه جهت دریافت مشاوره از یک شخص که وکیل دعاوی ملکی باشد کمک بگیرید.

در موضوع اجاره پس از مفاهیم موجر که به معنی شخصی است که صاحب مورد اجاره و یا صاحب منافع آن است و مستاجر که شخصی است که مورد اجاره در برابر پرداخت بهای تعیین شده با قوانین و مقررات مشخص در اختیار او قرار می گیرد؛ لازم است که با مفاهیم و مقررات دیگر نیز آشنا شویم.

 

دانستنی های اجاره

در ابتدا در خصوص تعریف قولنامه دستی باید بیان داشت که همان طور که از نام آن مشخص است:

برگه ای است که در آن تعهدات طرفین نسبت به یکدیگر ذکر می گردد و هر دو طرف معامله باید پای آن را امضاء کنند و به مفاد آن پایبند باشند. حضور دو نفر شاهد نیز در هنگام تنظیم قولنامه ضروری است.

این قولنامه در سه نسخه ی مجزا تنظیم می شود که در نزد طرفین معامله و بنگاه معاملات ملکی نگهداری خواهد شد. با این که این قولنامه دستی تنظیم می شود اما در صورت بروز مشکلات و اختلافات میان موجر و مستاجر در دادگاه قابل استناد است.

در برابر قولنامه ی دستی، قرارداد رسمی وجود دارد. این قرارداد در دفترخانه اسناد رسمی در فرم ها و برگه های مخصوص تنظیم و ثبت می گردد و صاحب کد رهگیری می شود.

 

کد رهگیری چیست؟

مطابق قانونی که سال 1387 توسط هیئت دولت به تصویب رسیده است، مشاوران املاک هر معامله ای را که انجام می دهند باید در سامانه ای به نام، سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت کنند. برای انجام این امر دو ویژگی بسیار مهم تعریف شده است. اولاً این که خطا و اشتباهی در معامله راه پیدا نمی کند، دوماً نهادهای آماری کشور به سهولت می توانند به اطلاعات مورد نیاز خود به صورت یکجا دسترسی داشته باشند. به همین منظور به هر معامله ای که در سامانه ثبت می گردد یک کد رهگیری تعلق می گیرد که از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می کند.

حال به چند مورد از مسائلی که ممکن است میان موجر و مستاجر مشکل ساز باشند می پردازیم:

هزینه ی تعمیرات

اگر تعمیرات آپارتمان جزیی باشد، مانند تعویض لامپ و پوشال کولر و…که مصرفی به حساب می آیند مستاجر باید هزینه ها را پرداخت بنماید. اما در صورتی که ساختمان نیاز به تعمیرات اساسی تر مانند رنگ آمیزی دیوارها و تعمیر خرابی سیستم های گرمایشی و سرمایشی داشته باشد موجر موظف است که هزینه های آن را بپردازد.

 

تغییر اجاره بها

موجر نمی تواند در طول مدت اجاره به مبلغ اجاره بها بیافزاید و باید پس از پایان دوره دست به چنین اقدامی بزند. اما اگر میان موجر و مستاجر در خصوص افزایش قیمت اجاره اختلافی حادث شود با مراجعه به شوراهای حل اختلاف می توانند به توافق برسند و قیمت گذاری مناسبی که برای دو طرف مناسب باشد انجام شود.

 

پرداخت هزینه ی شارژ ساختمان

از آنجایی که شارژ ساختمان صرف هزینه های مصرفی و مخارج عمومی و جاری ساختمان می شود پس کسی که از امکانات ساختمان بهره می برد یعنی مستاجر می بایست هزینه ی شارژ را پرداخت بنماید.

 

دریافت رسید پرداخت اجاره بها

این موضوع به نظر می رسد نشانه ی بی اعتمادی باشد اما در حقیقت دریافت رسید پرداخت امر بسیار حائز اهمیتی است چرا که در صورتی که موجر هر ادعایی مبنی بر پرداخت نکردن اجاره بها از سوی مستاجر مطرح کند وی می تواند به رسید ها استناد کند.

 

فوت یکی از طرفین اجاره

مطابق ماده ی 497 قانون مدنی قرارداد اجاره یک عقد لازم است و این یعنی اینکه تا زمانی که مدت قرارداد به پایان برسد طرفین آن ملزم هستند که مفاد آن را رعایت کنند. گاهی ممکن است پیش از پایان مدت قرارداد یکی از طرفین فوت کنند که اگر چنین اتفاقی حادث شود، فقط در چند حالت است که قرارداد باطل می گردد که در ذیل مطلب به دو مورد از آنها اشاره می کنیم:

  • شرط طول عمر موجر در اجاره نامه: در قرارداد اجاره باید ذکر گردد که در صورتی که موجر از دنیا برود آن عقد باطل می شود. این حالت بیشتر زمانی اتفاق می افتد که شخص دیگر یعنی شخص سومی به غیر از موجر مالک ملک مورد نظر باشد که در این صورت به محض اینکه موجر از دنیا برود قرارداد باطل می شود.
  • صلح عمری مالک: اگر مالک ملک خود را صلح عمری کرده باشد پس از مرگش حق بهره برداری از آن ملک به متصالح می رسد و قرارداد اجاره نیز باطل می شود.

 

شما نیز اگر به عنوان مالک یا مستاجر در خصوص قرارداد اجاره نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می توانید با بهترین وکلا دعاوی ملکی در مجموعه ما در تماس باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم