حکم تولیت چیست ؟

حکم تولیت چیست ؟

حکم تولیت چیست ؟


حکم تولیت چیست ؟

مطابق قانون اساسی ایران، وقف یکی از اعمال حقوقی است که زمانی محقق می شود که مالی از مالکیت فردی خارج شده و در راه رضای خدا و یا امور خیریه صرف شود . اداره امور مربوط به وقف توسط متولی وقف انجام می شود. درواقع اداره این امور مستلزم این است که متولی، حکم تولیت از دادگاه ذیربط را اخذ نموده باشد.

در این نوشتار برآنیم تا به برسی مفهوم حکم تولیت و نحوه دریافت آن بپردازیم پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

حکم تولیت چیست ؟

مفهوم تولیت

برای پرداختن به موضوع اصلی این نوشتار، یعنی حکم تولیت، لازم است تا اطلاعاتی در رابطه با تولیت و معنای آن در حقوق داشته باشیم. درواقع اداره مالی که وقف شده را تولیت میگویند . همچنین متولی وقف شخصی است که برای اداره این امور مشخص می شود.

فرد واقف قادر است که خود، امور مربوط به وقف را اداره کند. همچنین می تواند شخصی را به عنوان متولی تعیین نموده و اداره امور وقف را به او محول نماید و یا میتوانند هر دو باهم این کار را انجام دهند.

بنابراین اداره ی امور وقف می تواند بر عهده واقف یا شخص دیگری باشد. واقف باید نحوه ی تولیت وقف را ضمن عقدی بیان نماید. در صورت عدم انجام این کار، در پایان عقد وقف، واقف حق اظهار نظر در رابطه با نحوه اداره امور وقف نخواهد داشت.

 

وظایف متولی

وظایفی در امور مربوط به وقف وجود دارد که بر عهده فردی است که تولیت امور را به دست می گیرد و باید نسبت به آن آگاه باشد. وظایف متولی که توسط واقف مشخص شده است، عبارت است از:

  • به ترتیب انجام دادن وظایفی که واقف تعیین نموده است.
  • متولی می بایست مطابق با شرایط تعیین شده در عقد وقف عمل نموده و از ان سرپیچی نکند.
  • متولی هرگز نباید بر خلاف شرایط مقرر شده در عقد وقف عمل نماید.
  • متولی حق عزل سایر متولیان امور را ندارد مگر در صورتی که این مورد در شرایط عقد وقف ذکر گردیده باشد.
  • متولی حق واگذاری این امر را به دیگری ندارد مگر در صورتی که ضمن عقد وقف ذکر شده باشد.

 

حکم تولیت و نحوه اخذ آن

در اصطلاح حقوقی زمانی که شخصی به عنوان متولی امور وقف برگزیده شده و امور مربوط به آن را عهده دار می شود، پیش از اینکه اداره امور را به دست بگیرد می بایست به مراجع رسمی مراجعه نموده و تولیت خود را اثبات نماید. در واقع اثبات تولیت باید توسط مرجع رسمی تایید شود. حکم تولیت جهت اثبات تولیت شخص بر اداره امور صادر می شود.

 

مدارک مورد نیاز برای درخواست

  • اصل وقف نامه
  • اصل و کپی کارت شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) فرد متولی و واقف
  • استشهادیه

 

نحوه اخذ حکم تولیت

اقدام جهت اخذ حکم تولیت به دو روش زیر صورت می گیرد:

  1. اخذ حکم تولیت از اداره اوقاف:‌ متولی میبایست به اداره اوقاف مراجعه نموده و درخواست خود را مبنی بر صدور حکم تولیت تقدیم نماید. پس از تقدیم درخواست، شعبه ای که درخواست در آن مطرح شده است، تحقیقاتی را نسبت به صحت و سقم اطلاعات انجام می دهد. این تحقیقات عبارت است از تحقیق از شهود، تحقیقات محلی و بهره گیری از کارشناسان متخصص. نتیجه گزارش مذکور برای اداره اوقاف فرستاده می شود که مطابق با آن تصمیم گیری های لازم برای حکم انجام می شود . حکم صادر شده قابلیت اعتراض در دادگاه را دارد.
  2. اخذ حکم تولیت از طریق دادگاه: مراجعه به دادگاه دومین روشی است که برای اخذ حکم تولیت پیش بینی شده است. برای اخذ این حکم، متولی می بایست به یکی از دفاتر قضایی مراجعه نموده و درخواست خود را نسبت به حکم تولیت ثبت نماید. این دادخواست باید به دادگاه صلاحیت دار ارسال شود. حکم دادگاه پس از برسی های صورت گرفته در وقف نامه تایید شواهد، صادر می شود.

 

روش های اثبات تولیت برای اخذ حکم

  • شهادت شهود
  • تحقیق محلی
  • ارجاع درخواست به فرد کارشناس

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص وقف، املاک اوقافی و امور مربوط به آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم