تفاوت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی

تفاوت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی

تفاوت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی


تفاوت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی

امروزه دو انتخاب جهت کسب و کار برای هر فرد وجود دارد اعم از اینکه برای خود کار کرده و یا به استخدام رسمی شخصی در آید. برای پرداختن به مسائل پیرامون انواع استخدام ها نیازمند دانستن مفهوم استخدام و شرایط آن می باشیم.

 

تفاوت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی

مفهوم استخدام

استخدام قراردادی کتبی است که بین کارمند و کارفرما جهت ارائه خدمات همچنین کنترل و نظارت بر انجام کار انعقاد می شود. در این قرارداد کارمند کار های مورد نظر کارفرما را در ازای حقوق و دستمزدی ساعتی، ماهانه و … ارائه می دهد. شرایط و ضوابط در این قرارداد ها اساسا توسط کارفرما تعیین می شود. البته کارمندان نیز قادر به مورد بحث قرار دادن مواردی خاص در قرار داد کار می باشند.

در قرارداد کار حق فسخ برای هر یک از طرفین وجود دارد که این قرارداد ممکن است شفاهی، کتبی و یا نامه الکترونیکی باشد.

 

انواع استخدام

قراردادهای استخدامی منعقد شده در ارگانهای دولتی کشور ایران به سه دسته ی قرارداد استخدام رسمی، پیمانی و خدماتی یا قرارداد کار تقسیم می شوند.

 

منظور از استخدام رسمی چیست ؟

استخدام رسمی عنوانیست که در رابطه با به کارگیری نیرو ها در دستگاه های دولتی و مناصب رسمی به منظور تصدی و اشتغال حاکمیتی، صدق می کند. این افراد دارای شرایط خاصی بوده و باید گزینش های متناسب با حرفه یا شغل مورد نظر را با موفقیت سپری نمایند. مشاغل دولتی و حاکمیتی امتیاز تصمیم سازی در امور مهم را دارا هستند و به تبع در پیشرفت مقاصد دولتی و اداری بسیار حائز اهمیت می باشند.

از منظر حقوقی کارمندانی که شغل آن ها بر اساس قرارداد استخدام رسمی صورت گرفته باشد زیر نظر قانون مدیریت خدمات و نظام استخدامی کشور می باشند.

 

شرایط در استخدام رسمی به چه صورت می باشد ؟

شرایط و ضوابط جهت استخدام رسمی، با توجه به افزایش جمعیت و متقاضیان موقعیت های شغلی دولتی در نظر گرفته شده. از جمله:

  1. داشتن مدرک تحصیلی (حداقل کارشناسی) مرتبط با موقعیت شغلی ذکر شده در فراخوان
  2. برگزاری آزمون های سراسری جهت استخدام
  3. داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت برای آقایان

 

استخدام رسمی چند نوع می باشد ؟

  1. استخدام رسمی به صورت آزمایشی
  2. استخدام رسمی به صورت قطعی

شرکت ها و ادارات دولتی معمولا قراردادی را برای مدتی معین و به شکل آزمایشی جهت جذب نیروی انسانی مورد نیاز و همچنین تشخیص مهارت ها و صلاحیت فرد نسبت به موقعیت شغلی مربوطه، منعقد می کنند که در پایان این دوره آزمایشی با افراد دارای صلاحیت حسب مورد و در رابطه با قرارداد رسمی قطعی به گفتگو می پردازند.

در صورت عدم تایید صلاحیت افراد در این آزمون ها، به مدت یکسال امکان شرکت در آزمون استخدامی شغل مربوطه برای آن ها وجود نخواهد داشت.

 

منظور از استخدام پیمانی چیست ؟

در استخدام پیمانی افراد  به منظور انجام اموری از جمله تصدی گری و امور اجرایی استخدام شده و مقررات و ضوابط مربوط به این نیرو ها به طور کامل در آئین نامه استخدام پیمانی قید می شود.

این نوع استخدام از نظر برخی افراد به صورت نیمه رسمی بوده و افراد در صورت داشتن عملکرد مناسب و همچنین رضایت کارفرما، قادر به ادامه دادن فعالیت خود در قالب نیروهای رسمی می باشند.

کلیه افرادی که به صورت پیمانی استخدام شده اند می توانند در طول مدت کاریشان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

 

منظور از استخدام شرکتی چیست ؟

در این نوع قرارداد فرد به استخدام یک شرکت خصوصی و یا دولتی غیر وابسته درمی آید. در این نوع قرارداد ها فرد با شرکتی واسطه قرارداد داشته که طبق این قرارداد فرد به صورت مستقیم با دولت قرارداد ندارد و نیروی شرکت محسوب می شود.

 

مفهوم قرارداد استخدامی کارکنان خدماتی

در این نوع قرارداد ها افراد عهده دار کار های خدماتی و پشتیبانی شده و در بخش های دولتی مشغول به کار می گردند. کارهایی از جمله آشپزی، سرایداری، رختشویی و … از این دسته می باشند . این افراد نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

 

تفاوت های استخدام قراردادی، پیمانی و رسمی

  1. تفاوت این قرارداد ها در بیمه کردن: در استخدام پیمانی کارفرما وظیفه بیمه کردن کارمندانش را دارد. اما خدمات بعد از بازنشستگی شامل این افراد نمیشود در حالی که در قرارداد رسمی خدمات مربوط به بعد از بازنشستگی برای افراد پیش بینی شده است.
  2. تفاوت این قراردادهادر حقوق: حقوق دریافتی نیروهای رسمی به اضافه مزایا و اضافه کاری از میزان دریافتی نیروهای قراردادی بیشتر می باشد.
  3. تفاوت این قراردادها در توجه به کارکنان: به نیروهای رسمی شماره پرسنلی تعلق میگیرد که این شماره اعتبار بیشتر آن ها را سبب می گردد. در حالی که سازمان ها تعهدی در قبال نیروها ی قراردادی و پیمانی  ندارند.

این قرارداد ها در پاداش و مرخصی دادن به کارکنان نیز تفاوت دارند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم