تدلیس در ازدواج چیست؟

تدلیس در ازدواج چیست؟

تدلیس در ازدواج چیست؟


تدلیس در ازدواج چیست؟

همان طور که می دانیم ازدواج یکی از مهم ترین و حساس ترین و البته سرنوشت ساز ترین رویداد در زندگی هر فرد است. لذا افراد باید زمانی که تصمیم به ازدواج می گیرند تمام نیرو و توان و وقت خود را برای شناخت کافی فرد مقابلشان به کار گیرند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

از جمله مشکلاتی که ممکن است در این راه برای مرد یا زن به وجود بیاید، موضوع تدلیس در ازدواج است.

 

تدلیس در ازدواج چیست؟

تدلیس یا فریب در نکاح

این عمل به این معناست که زن یا مرد یا شخص ثالثی اقدامی را انجام می دهد که موجب تدلیس در ازدواج می شود. تدلیس در لغت به معنای فریب است. به عبارت دیگر یعنی اینکه اعمالی انجلم شود که متقلبانه نقص یا عیبی را که در یکی از زوجین هست پنهان کنند و او را با صفاتی معرفی کنند که فاقد آن است.

به عنوان مثال اگر جنون در حین عقد در مرد باشد و زن هم هیچ گونه اطلاعی از آن نداشته باشد، می تواند عقد را فسخ نماید. همچنین اگر زن دچار جذام (نوعی بیماری پوستی) باشد و مرد از آن با خبر نباشد، او نیز حق فسخ را خواهد داشت.

بنابراین هرگاه شرط شده باشد که زن یا مرد باید صفت خاصی را داشته باشند تا امر ازدواج صورت بگیرد ولی بعد از عقد متوجه شوند که آن صفت مذکور در شخص وجود نداشته است می توان اقدام به فسخ عقد نمود.

قانون گذار در خصوص امر تدلیس در ازدواج میان نکاح دائم و نکاح موقت تفاوتی قائل نشده است.

 

چه مواردی تدلیس در ازدواج هستند؟

  1. اگر صفت خاصی بیان شود که عقد بر مبنای آن واقع شود. مثلا مرد بگوید وکیل است و یا دکتر است و زن بر این اساس با وی ازدواج کند، در صورتی که چنین نباشد.
  2. ممکن است برخی شروط وجود داشته باشند که بر مبنای عرف در زمان خواستگاری بیان نشوند ولی عقد بر مبنای آنها انجام شود. مانند: باکره بودن دختر و یا عدم اعتیاد پسر به مشروبات الکی یا مواد مخدر
  3. عیوبی که در مرد باشد (در زمان عقد) ولی زن از آنها بی اطلاع باشد:
    • جنون
    • خصاء ( اختگی جنسی)
    • عنن (نوعی ناتوانی جنسی)
    • مقطوع بودن آلت تناسلی مرد به اندازه ای که قادر به عمل زناشویی نباشد.
  4. عیوبی که در زن باشد (در زمان عقد) ولی مرد از وجود آنها آگاه نباشد:
    • جنون
    • قرن (وجود استخوان یا گوشت زاید در آلت تناسلی زن که مانع نزدیکی مرد شود)
    • جذام ( بیماری پوستی)
    • برص ( نوعی بیماری پوستی)
    • افضاء (یکی دن مجرای ادرار و حیض زن)
    • نابینایی از هر دو چشم

 

مجازات تدلیس در ازدواج

دو راه وجود دارد که فرد می تواند نسبت به تدلیس در ازدواج اقدام نماید:

  • اولاً می تواند از طریق کیفری اقدام کند و شکایت نماید و در این صورت مجازات فرد فریب دهنده نیز 6 ماه تا 2 سال حبس است.
  • دوماً اینکه فرد فریب خورده می تواند با استفاده از فرستادن یک اظهار نامه به اطلاع طرف فریب دهنده برساند که قصد فسخ عقد را دارد.

 

تکلیف مهریه در صورت حادث شدن تدلیس چیست؟

به موجب ماده ی 1101 قانون مدنی چه نزدیکی میان زن و مرد حادث شده باشد و چه نشده باشد حق مهریه وجود ندارد، چرا که با تقلب حقی به دست نمی آید.

همچنین ممکن است زوجین متحمل زیان های مادی و معنوی شوند که در صورتی که قابل مطالبه باشند ولی با فسخ نکاح قابل جبران شدن نباشند  و یا فسخ برای فرد متعارف سختی و مشقت به همراه داشته باشد، مهریه نیز فسخ خواهد شد.

در قانون ایران در دو ماده به این موضوع صراحتاً اشاره شده است:

ماده 647 قانون مجازات اسلامی: «چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تکمن مالی، موقعیت‌ اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال‌محکوم می‌گردد.»

ماده 1128 قانون مدنی: «هرگاه در یکی از طرفین (عقد ازدواج) صفت خاصی شرط شده باشد و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده، برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود، خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد.»

 

اگر شما نیز در خصوص امر تدلیس در ازدواج نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می توانید با بهترین وکلا دعاوی خانواده در مجموعه ما در تماس باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم