بیمه در ورزش

بیمه در ورزش

بیمه ورزشی


بیمه در ورزش

بیمه عقدی است که به موجب آن، یک طرف تعهد می کند که در ازای دریافت وجه از طرف دیگر، در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده را جبران نماید یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را بیمه گر، طرف بیمه را بیمه گذار، و وجهی را که بیمه گذار به بیمه گر می پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه میشود موضوع بیمه می گویند.

 

بیمه در ورزش

موضوع بیمه

مطابق با ماده ۴ قانون بیمه موضوع بیمه می تواند مال باشد اعم از عین یا منفعت و یا هر حق مالی و مسئولیت حقوقی .

از نظر عرف، موضوع بیمه بر چهار قسم است:

  1. اموال
  2. اشخاص
  3. حیوان
  4. مسئولیت حقوقی

در خصوص اموال، اشخاص و حیوانات؛ موضوع بیمه مشخص است. در بیمه اموال، موضوع بیمه مال است که آن را در مقابل سرقت، آتش سوزی، عدم انجام تعهد و … بیمه میکنند. بیمه اشخاص به انسان اختصاص دارد و مواردی چون بیمه عمر، بیمه حوادث، بیمه از کار افتادگی و بیمه بازنشستگی برقرار می شود . بیمه حیوان، زندگی دامپروران، مرغداران، زنبورداران و … را تحت پوشش قرار می‌دهد. اما در بیمه مسئولیت حقوقی، خود مسئولیت حقوقی مد نظر نیست، بلکه خطری که از آن ناشی می شود بیمه می گردد.

 

انواع بیمه های مورد استفاده در ورزش

در ادامه به سه نوع پوشش بیمه‌ای مختلف که افراد دخیل در ورزش بیشتر با آنها سروکار دارند یعنی بیمه مسئولیت، بیمه حوادث و بیمه آتش سوزی می پردازیم.

 

بیمه مسئولیت

بر اساس قانون مسئولیت مدنی ایران، هر شخصی که در نتیجه فعالیت روزمره خود باعث ایراد خسارت به دیگران شود، مسئول جبران آن خواهد بود. موضوع بیمه مسئولیت مدنی، جبران خسارت های است که بر اثر تقصیر، خطا یا فعالیت های مخاطره آمیز بیمه گذار متوجه دیگران می شود. خسارتهای مورد پوشش بیمه مسئولیت مدنی شامل خسارتهای بدنی و خسارت‌های مالی هستند.

تعدادی از رایج ترین انواع بیمه های مسئولیت عبارتند از:

  • بیمه مسئولیت حمل و نقل
  • بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان
  • بیمه مسئولیت های عمومی
  • بیمه مسئولیت تولید کنندگان و فروشندگان محصول
  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان
  • بیمه مسئولیت مدیران مسئول بیمارستان ها
  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای پرستاران و پیراپزشکان
  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسین
  • بیمه اسبهای مسابقه
  • بیمه مسئولیت شکارچیان و محیط بانان
  • بیمه مسئولیت مدنی مدیران استخر و ناجیان غریق
  • بیمه مسئولیت مدنی مدیران اماکن عمومی
  • بیمه مسئولیت مدنی مدیران مهد کودک
  • بیمه مسئولیت برگزار کنندگان تورهای سیاحتی و زیارتی
  • بیمه مسئولیت مدنی مدیران شهربازی در برابر استفاده کنندگان و …

 

شرط عدم مسئولیت

شرط عدم مسئولیت، این امکان را به مدیران یا سرمایه دارم می دهد که با آوردن آن در قراردادها، نسبت به خساراتی که در آینده به بار می‌آید مصونیت یابند. مشکلی که ممکن است پیش بیاید این است که در صورت معافیت از مسئولیت های قانونی، افراد ممکن است نسبت به رعایت قوانین و اجرای تعهداتی که پذیرفته اند بی اعتنا شده و دچار بی مبالاتی شوند. یکی دیگر از معایب این شرط این است که برای بیمه مسئولیت لازم از طرف قرارداد هزینه‌ای بپردازد و در نتیجه، قیمت ها افزایش یابد. از منافع عمده شرط عدم مسئولیت، رفع نگرانی نسبت به آینده، تشویق به سرمایه‌گذاری و رونق بازار تجارت است.

در ادامه به بررسی چند نمونه از انواع بیمه مسئولیت که بیشتر با محیط حقوقی ورزش مربوط هستند می پردازیم.

بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارگران

کلیه کار فرمایان نسبت به جبران خسارات وارده به کارکنان و کارگران که ناشی از حوادث حین کار باشد منجر به صدمات جسمانی و جانی شود، مسئول هستند. به موجب این بیمه نامه، غرامت فوت و نقص عضو کارگران و همچنین، هزینه پزشکی آنان قابل پوشش می باشد.

 

بیمه مسئولیت مدنی صاحبان مجموعه های ورزشی

اگر افراد در زمان حضور و استفاده از اماکن ورزشی انجام تمرینات و مسابقات دچار حادثه منجر به صدمات جسمانی شوند و مدیریت مجموعه طبق مقررات مسئول جبران خسارت وارد شده شناخته شود، خسارت توسط بیمه قابل جبران است.

 

بیمه مسئولیت ناجیان و مدیران استخر در مقابل استفاده کنندگان

شناگران در استخرهای شنا همواره با خطراتی مواجه هستند که ممکن است ناشی از عدم نظارت مناسب از سوی ناجی غریق باشد و یا بر اثر نقص تاسیسات ساختمان نشت گاز، برق گرفتگی، ایمن نبودن سطوح استخر و … اتفاق بیوفتند. در صورتی که در حادثه یا ناجی یا مدیر استخر یا هردو مسئول شناخته شوند، ملزم به جبران خسارت هستند و حوادث مذکور قابل بیمه شدن هستند.

اگر چه حرفه ای نجات غریق، شغلی پرخطر و سرشار از استرس و فشار محسوب می شود، ولی در کشور ما در خصوص پوشش بیمه حوادث و عمر برای آنان کوتاهی و قصور فراوانی صورت گرفته است. همه ساله در فصل تابستان هزاران ناجی غریق در سواحل شمال کشور به انجام وظیفه می پردازند که تحت هیچ گونه پوشش بیمه قرار ندارند. در بیشتر استخر های شنا نیز ناجیان، فاقد هرگونه پوشش بیمه ای هستند و مدیران استخر را به منظور کسب درآمد بیشتر و صرفه جویی، از ناجیان کم تجربه استفاده می کنند تا مبلغ پایین تری را بر اساس اشل فدراسیون به آنها بپردازند.

ناجیان و مدیران استخر ها می توانند از طریق بیمه مسئولیت ناجیان و مدیران استخر ها در مقابل استفاده کنندگان، خود را در مقابل خسارت‌های جانی و نقص عضو استفاده کنندگان از استخر تحت پوشش بیمه قرار دهند. محاسبه حق بیمه بر اساس مساحت استخر ها و برای دوره های زمانی سه ماهه، شش ماهه و یکساله انجام میشود. در کشور ما برای خسارت های جانی، حداکثر تعهد بیمه‌گر برای هر نفر در هر حادثه، معادل دیه یک مرد مسلمان است.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حقوق ورزشی و بیمه در ورزش،با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم