انتقال مال غیر

انتقال مال غیر

انتقال مال غیر

در معاملات روزمره اشخاص بسیار پیش می آید که مالی را انتقال دهند.در صور خاص  کلاهبرداری میتوان از جرم انتقال مال غیر نام برد که زیر مجموعه ای از جرایم علیه اموال و مالکیت محسوب میشوند.اگر شخصی مالی را که متعلق به او نیست با آگاهی و علم به این موضوع،انتقال و مورد معامله قرار دهد،جرم انتقال مال غیر صورت میگیرد. آنچه در جرم انتقال مال غیر از آن بحث میشود شامل عین،منفعت و اسناد پرداخت است.

این انتقال به صورت معامله ای صورت میگیرد و در این معامله دو شخص مجرم واقع میشوند،شخصی که مال دیگری را با سوءنیت انتقال میدهد و سبب اضراربه منافع او میگردد و شخصی که آن مال را تحویل میگیرد.

 

انتقال مال غیر

انتقال مال غیر از طریق عقودی همچون صلح،هبه و عقد بیع امکان پذیر میباشد.این جرم در رابطه با اشیای با ارزش اقتصادی صدق میکند و اشیاعی که ارزش اقتصادی ندارند را شامل نمیشود.

در رابطه با اموال مشاعی لازم است بدانیم که اگر شخصی سهم مشاعی خود را به شخص دیگر انتقال دهد جرمی شکل نگرفته است،چنانچه با داشتن سوء نیت در کنار سهم خود سهم دیگران را نیز انتقال دهد مرتکب جرم انتقال مال غیر در اموال مشاعی میشود.

از آنجایی که انتقال مال غیر و کلاهبرداری در یک دسته از جرایم قرار میگیرند،مجازات در نظر گرفته شده برای جرم کلاهبرداری در رابطه با انتقال مال غیر نیز صدق میکند.

مجازات مجرمین مرتکب جرم انتقال مال غیر 1 تا 7 سال حبس میباشد،در صورتی که ارزش مال تا صد میلیون تومان باشد به نصف تقلیل یافته و به شش ماه تا سه سال نیم تبدیل میشود.

یکی از نکاتی که در رابطه با طرح دعوای انتقال مال غیر مطرح میشود،محل طرح دعوا میباشد.لازم به ذکر است که در صورت غیر منقول بودن مال شاکی پرونده باید به دادسرای محل وقوع مال و درصورت منقول بودن،به محل فروش مال به عنوان محل وقوع جرم مراجعه کند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم