انتقال حقوق و تکالیف مندرج در بارنامه دریایی

انتقال حقوق و تکالیف مندرج در بارنامه دریایی

انتقال حقوق و تکالیف مندرج در بارنامه دریایی


انتقال حقوق و تکالیف مندرج در بارنامه دریایی

در حقوق عرفی قراردادها قابل انتقال نبودند. بنابراین انتقال بارنامه دریایی به قصد انتقال مالکیت کالا نمی‌توانست حقوق و تکالیف مندرج در قرارداد حمل را انتقال دهد بلکه صرفاً موجب انتقال مالکیت در کالا می شد.

 

انتقال حقوق و تکالیف مندرج در بارنامه دریایی

اما تغییرات زیادی به موجب فصل اول قانون بارنامه دریایی ۱۸۵۵ به عمل آمد که میگوید:

هر فردی که به عنوان گیرنده کالا در بارنامه ذکر شده و یا هر منتقل الیه بارنامه دریایی که به او مالکیت کالا به موجب انتقال و یا ظهرنویسی منتقل شده است، کلیه حقوق تعقیب دعوا به وی واگذار و یا منتقل می شود و نیز در مورد این نوع کالا گیرنده یا منتقل الیه مشمول  مسئولیت هایی نیز خواهد بود که به فرض انعقاد قرارداد مندرج در بارنامه دریایی با او آن مسئولیت ها را می داشت.

اما این امر معین نیست که آیا گیرنده باید یک نفر باشد یا نه لکن به نظر میرسد که قانون امکان وجود بیش از یک نفر را به عنوان گیرنده پیش بینی کرده است.

تصور می شود که انتقال مالکیت از فرستنده بگیرند و یا منتقل الیه قرارداد زمانی ضرورت دارد که متعاقب آن انتقال، طبق بارنامه محمول به وی تسلیم شود. این نظر که اگر مالکیت کالا به جز از طریق انتقال و یا ظهرنویسی بارنامه صورت گیرد موجب انتقال حقوق اقامه دعوا به گیرنده نمی شود قابل حمایت نیست.

 

انتقال قرارداد

قرارداد منتقل شده همان قرارداد مندرج در بارنامه دریایی است با همه شروطی چون انحراف از مسیر که به موجب قانون کلیه قراردادهای حمل و نقل دریایی کالا در بر دارند. اگر بارنامه دریایی بعضی از شروط قرارداد اصلی را در بر نداشته باشد این شروع در مورد مالک کشتی و منتقل الیه بارنامه دریایی الزام‌آور نخواهد بود‌.

 

انتقال مالکیت کالا

حقوق عرفی به رسوم تجاری بازرگانان دریایی اعتبار عملی داده است به این توضیح که پشت نویسی و تحویل بارنامه دریایی در حالیکه کالا در راه است موجب ایجاد حق مالکانه برای منتقل الیه، آنطوری که طرفین قصد دارند می شود.

به منظور این که مالکیت کالا با پشت نویسی منتقل گردد باید شرایط زیر وجود داشته باشد:

  1. بارنامه باید به صورت ظاهر قابل انتقال باشد.
  2. کالا در حین حمل باشد.
  3. بارنامه باید توسط کسی به جریان گذاشته شده باشد که سمت مناسبی نسبت به کالا داشته باشد مثلاً مالک کالا باشد در این مورد بارنامه دریایی با سایر اوراق بهادار متفاوت است زیرا دارنده این اوراق که آنها را با حسن نیت به دست آورده باشد بدون توجه به حقوق مالکین قبلی نسبت به این اوراق سمت مناسبی کسب می نماید.
  4. باید طرفین قصد انتقال مالکیت را با پشت نویسی داشته باشند . پشت نویسی و تحویل بارنامه دریایی در صورتی موجب انتقال مالکیت کالا می شود که طرفین قصد انتقال آن را کرده باشند.

 

بنابراین ممکن است:

  • هرگز مالکیت منتقل نشود: معمول است که فروشنده کالایی که هنوز بهای کالا را دریافت ننموده حق واگذاری کالا را برای خود محفوظ نگه می دارد یعنی نماینده خود در مقصد را به عنوان گیرنده کالا در بارنامه دریایی مینویسد و یا بارنامه را در پیش خود نگه می دارد و برای اینکه خریدار کالا نتواند قبل از پرداخت قیمت کالا آن را تحویل بگیرد برای نماینده خود بارنامه را ارسال می کند. واضح است که در این مورد منظور انتقال مالکیت به نماینده فروشنده کالا نبوده است. از موارد دیگری که مالکیت کالا منتقل نمی شود می توان موردی را که ظهر نویس مالکیتی در کالا ندارد و یا مالک کشتی قبلاً به طور کامل کالا را به شخص ثالثی تحویل داده است ذکر کرد.
  • انتقال مالکیت کالا به طور مشروط باشد:‌ فروشنده ای که بهای کالا را دریافت نکرده ممکن است به طور مشروط بارنامه را پشت نویسی نماید. و به این وسیله پرداخت قیمت کالا را تامین کند. برای این منظور فروشنده همراه بارنامه دریایی یک برات به قیمت کالا برای گیرنده ارسال می نماید.
  • انتقال مالکیت به طور مطلق باشد.
  • یا صرفاً کالا را به عنوان وثیقه و یا گرو در قبال استقراض گذاشته باشد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی،با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم