اعتراض به بهای عوارض شهرداری

اعتراض به بهای عوارض شهرداری

اعتراض به بهای عوارض شهرداری


اعتراض به بهای عوارض شهرداری

یکی از مهم ترین منابع درامد های شهرداری ها، عوارض خدمات شهری هستند. این عوارض شامل عوارض دفع پسماند، نوسازی، بنزین، صدور پروانه ساخت، عوارض حمل نقل مسافر در داخل کشور و مواردی از این قبیل می باشد.

عوارض در لغت به معنی حادثه و پیشآمد بوده که دارای معانی دیگری از جمله مالیات نیز می باشد.

مطابق قانون ایران عوارض به شهرداری ها اختصاص داشته و شهرداری ها نیز عوارضی را در ازای خدماتی که برای شهروندان انجام می دهند دریافت می کنند.

اغلب افراد اینگونه تصور می کنند که که عوارض شهرداری ها، توسط خود آن ها وضع می شود در حالی که چنین تصوری اشتباه بوده و این امر در صلاحیت شورای های اسلامی کشور است.

یکی از وظایف این شورا ها مطابق با ماده 70 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور، در رابطه با تصویب لوایح لغو یا برقراری عوارض شهری بوده که تغییر میزان ونوع آن نیز با توجه به سیاست عمومی دولت از سوی وزارت کشور اعلام می گردد.

بنابراین شورای های اسلامی کشور،علاوه بر تصویب عوارض شهرداری، وظیفه لغو آن را نیز بر عهده دارند و اجرای این مصوبات توسط شهرداری ها انجام می شود.

 

اعتراض به بهای عوارض شهرداری

مراجع صالح جهت رسیدگی به اعتراض عوارض شهرداری

پس از آنکه شورای های شهرداری، مالیات را تایید و مقدار آن را تعیین نمودند، افراد قابلیت اعتراض نسبت به آن را خواهند داشت. بر اساس ماده 77 قانون شهرداری ها (اصلاحیه 1345)، اعتراض به مالیات شهرداری در کمیسیون ماده 77 انجام می گیرد. نماینده دادگستری، قائم مقام شهر داری و قائم مقام شورای شهر، این کمیسیون را تشکیل می دهند. بنابراین مرجع صالح در موضوع اعتراض به مالیات شهرداری ها، کمیسون ماده 77 قانون شهرداری ها می باشد.

کمیسیون ماده 77، یک منبع جداگانه از شهرداری و منبع اداری غیر قضایی می باشد که در هنگام رجوع پرونده، ابتدا به این مسئله رسیدگی میکند که آیا احتیاجی به گرفتن مالیات شهرداری در رابطه با  این موضوع ویژه وجود دارد یا خیر.

حال این سوال پیش می آید که اعتراض شخص نسبت به مالیات و عوارض شهرداری، در کدام کمیسیون باید مطرح شود؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا صلاحیت ذاتی و محلی را به اختصار توضیح خواهیم داد.

صلاحیت ذاتی

رسیدگی به اختلافات و ایرادات راجع به مالیات و قیمت خدمات شهرداری، صلاحیت ذاتی این کمیسیون ها را در بر گرفته و در دیگر موضوعات و امور شایستگی رسیدگی ندارد. به عنوان مثال، ایرادات مربوط به اعتراض به ساخت و ساز بدون مجوز، قابلیت طرح در کمیسیون ماده 77 را ندارند چرا که این مورد در شایستگی و صلاحیت ذاتی این کمیسیون نمی باشد.

صلاحیت محلی

صلاحیت محلی این کمیسیون ها، رسیدگی به کدورت میان اشخاص پرداخت کننده مالیات و شهرداری محل را در بر می گیرد. ایرادات شهر های دیگر و یا شهرداری های محل های دیگر خارج از شایستگی و اختیار محلی آن است.

 

اعتراض به رای کمیسیون ماده 77

کمیسیون ماده 77 پس از رسیدگی، نسبت به صدور رای مبادرت می نماید. حکم صادر شده در این کمیسیون، قطعی بوده و قابلیت اعتراض ندارد . زیرا در قانون قابلیت اعتراض برای رای های کمیسیون ماده 77 پیش بینی نشده است.

این کمیسیون مستقل از شهرداری ها تشکیل شده و در صورتی که شهرداری ها نیز اعتراضی نسبت به دریافت عوارض داشته باشد، پیگیری اعتراض آن ها نیز در این کمیسیون انجام می شود.

این کمیسیون ممکن است بنابر دلایلی از جمله افزایش پرونده های شهرداری، قسمت های زیادی را داشته باشد . این قسمت ها ارجعیتی نسبت به دیگر قسمت ها نداشته و در عرض یکدیگر قرار دارند.

مرجعی دیگر به نام دیوان عدالت اداری وجود دارد که شایستگی رسیدگی به اعتراضات و ایرادات رای های اداری را دارد. بنابر این اشخاص می توانند اعتراضات مربوط به آرای کمیسیون ماده 77 را در دیوان عدالت اداری مطرح نمایند.

 

تقسیط عوارض شهرداری چگونه است ؟

گاهی ممکن است مالیات مشخص شده توسط شهرداری ها زیاد بوده و مردم توانایی پرداخت یباره تمام مبلغ را نداشته باشند. در این صورت افراد می توانند تقاضایی را مبنی بر تقسیط مالیات، به شهرداری محل خود تسلیم نمایند. شایان ذکر است که مرجع صالح جهت تقسیط مالیات، کمیسیون ماده 77 می باشد. کمیسیون ماده 77 در صورت آگاهی از عدم توانایی متقاضی در پرداخت یکباره عوارض شهرداری، قادر به قسط بندی این مبلغ تا مدت سه سال می باشد (این مدت نباید بیش از سه سال باشد).

تقسیط  عوارض شهرداری توسط کمیسیون ماده 77 و با سود معمولی بانک ملی انجام می شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم