ازدواج های غیرمجاز

ازدواج های غیرمجاز

ازدواج های غیرمجاز


ازدواج های غیرمجاز

در حقوق ایران از ازدواج به عنوان نهادی اجتماعی نام برده شده که آثار حقوقی و مدنی بسیاری را در پی دارد. همچنین از منظر دین و مذهب نیز امری بسیاری پسندیده و دارای آثار معنوی و اخروی میباشد. لذا عدم ازدواج و ترک این شیوه، سرزنش شده و تجرد فردی که به دلیل ازدواج نکردن مرتکب گناه می شود حرام است. بنابراین آشنایی با قواعد حاکم بر نهاد ازدواج امری ضروری می باشد. موضوع ممنوعیت نکاح با بعضی از افراد، از جمله قواعدی است که باید با آن آشنا بود تا ازدواج صورت گرفته از نظر قانونی و شرعی صحیح بوده و مانعی برای آن وجود نداشته باشد. در قانون مدنی، موانع نکاح به طور واضح بیان شده که در ادامه این نوشتار به آن خواهیم پرداخت.

 

ازدواج های غیرمجاز

موانع نکاح در مقررات ایران

  1. موانعی که منشاء آن خویشاوندی نسبی است.
  2. موانعی که منشاء آن خویشاوندی سببی است.
  3. موانعی که ناشی از خویشاوندی رضاعی می باشند.
  4. موارد متفرقه
  5. موانعی که به منظور رعایت مصالح کشور تعیین شده اند.

 

موانعی که منشاء آن خویشاوندی نسبی (خونی) است:

  1. ازدواج با مادر و اجداد او، همچنین ازدواج با پدر و اجداد پدری
  2. ازدواج با فرزند، نوه، نتیجه و …
  3. ازدواج با برادران، خواهران، فرزندان و نوه های آنان
  4. ازدواج با عمه، خاله، دای و عمو های خود، پدر، مادر و اجداد آن ها

 

موانعی که ناشی از خویشاوندی سببی می باشند

  1. ازدواج مرد با مادر زن و نیز جده های نسبی یا رضاعی همسرش، حرام است که این حرمت ابدی میباشد. در واقع حتی اگر مردی به مدت چند دقیقه یا ساعت با زنی ازدواج کند، این محرمیت حاصل شده و آن مرد قادر به ازدواج با مادر زن و جده های نسبی یا رضاعی او نخواهد بود.
  2. ازدواج زن نیز با پدر و اجداد رضاعی یا نسبی همسرش حرام ابدی می باشد.
  3. زن پدر حرمت ابدی نسبت به فرزندان، نوه و نتیجه های همسرش دارد ولو اینکه این ازدواج به مدت ده دقیقه باشد. محرمیت های ذکر شده که حاصل از ازدواج است، شامل ازدواج دائم و موقت می باشد و موجودیت رابطه ی زناشویی میان زن و شوهر لازم نیست و محرمیت صرف جاری شدن صیغه ی نکاح ایجاد می شود.
  4. فرض ازدواج زنی که دخترانی دارد، از موضوعاتی است که باید مورد برسی قرار گیرد. گفته میشود که اگر چنین ازدواجی انجام گیرد، در صورت وجود رابطه ی زناشویی بین زن و مرد، میان مرد و دختران زن حرمتی ابدی به وجود می آید اما اگر رابطه ی زناشویی بین زن و مرد وجود نداشته باشد، مرد به شرط جدا شدن از زن، می تواند با دختران او ازدواج کند.
  5. مرد نمیتواند به طور همزمان با دو یا چند خواهر ازدواج کند و برای این کار باید همسرش را طلاق داده و سپس با خواهر وی ازدواج کند. لازم به ذکر است که اگر جدایی یا طلاق صورت گرفته بین زن و مرد از نوع طلاق رجعی باشد (طلاقی که مرد قادر به رجوع و ازدواج مجدد با همسر خود می باشد) تا پایان زمان عده زن، مرد قادر به ازدواج با خواهر او نیست، چراکه زن در زمان عده ی طلاق رجعی، همانند زوجه او فرض می شود. در حالی که در سایر طلاق ها و یا عده ی عقد موقت، امکان ازدواج مرد با خواهر همسر سابقش وجود دارد.
  6. ازدواج مرد با خواهر زاده و یا برادر زاده همسرش د صورت کسب اذن زوجه امکان پذیر می باشد. ازدواج مرد با عمه و خاله ی همسرش نیاز به کسب اجازه ندارد.
  7. در صورت وقوع طلاق سوم بین زوجین، دیگر قادر به ازدواج با یکدیگر نخواهند بود و اگر بخواهند که برای بار چهارم اقدام به ازدواج نمایند، باید ابتدا زن با مرد دیگری ازدواج کرده و طلاق بگیرد تا ازدواج آن با شوهر اولی خود امکان پذیر شود. در واقع شوهر دوم به عنوان محلل (حلال گرداننده) می باشد که سبب از بین رفتن حرمت ازدواج زن با شوهر اولش می گردد.
  8. در مواقعی که مرد همسرش را نه بار طلاق دهد،حرمتی ابدی بر آن ها جاری خواهد شد و محلل نیز دیگر کارساز نخواهد بود.

 

موانع رضاعی

یکی از موارد خویشاوندی،قرابتی است که ناشی از شیر خوارگی (رضاع) میباشد. به همین منظور بین زن و کودکی که از شیر آن تغذیه نموده، نسبت مادر و فرزندی پیش آمده و فرزندان و اقوام آن نسبت به کودک، قرابتی همانند قرابت  نسبی داشته و محرمیت بین آن ها موجود است.

 

موانع متفرقه

  1. اگر مردی با علم به تاهل و یا در عده بودن زن، او را به عقد خود دراورد،علاوه بر باطل بودن عقد،حرمتی ابدی بین او وزن به وجود می آید و در صورتی که به این موضوعات عالم نبوده باشد، عقد باطل شده و می تواند پس از اتمام عده و در صورت عدم وجود رابطه زناشویی بین آن ها،زن را به عقد خود دربیاورد.
  2. در صورت لعان و نسبت دادن زنا به زن از سوی مرد، حرمتی ابدی بین آن ها ایجاد می گردد.
  3. مرد و زن قادر به ازدواج در احرام (حج) نمی باشند و در صورت ازدواج آن ها با علم به حرمت،ازدواج باطل بوده و زن و مرد به هم حرام ابدی میشوند.
  4. ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان حرام و باطل می باشد . در حالی که مرد میتواند با زنان کافر اهل کتاب اعم از مسیحی،یهودی و زرتشتی،ازدواج کند. چنانچه مرد مسلمان همسری مسلمان داشته باشد،برای ازدواج مجدد نیاز به اذن همسرش دارد.

 

موانعی تحت عنوان مصالح کشور

ایرانیان عضو وزارت خارجه ونیرو های مسلح،قادر به ازدواج با غیر ایرانی ها نیستند و باید مجوز آن را از دولت اخذ نمایند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم