اخذ پروانه ساختمانی

اخذ پروانه ساختمانی

اخذ پروانه ساختمانی


اخذ پروانه ساختمانی

یکی از اقدامات مهم پیش از انجام هرگونه ساخت و ساز، دریافت مجوز از مراجع قانونی و مربوطه تحت عنوان پروانه ساخت می باشد. این مجوز قانونی بودن عملیات اجرایی افراد را تایید می نماید. در صورت عدم صدور این مجوز هر گونه ساخت و سازی غیر قانونی محسوب می گردد. هدف از این نوشتار آشنایی با مراحل دریافت پروانه ساختمان و شرح روند کار می باشد که در ادامه به برسی آن خواهیم پرداخت.

 

اخذ پروانه ساختمانی

مراحل دریافت پروانه ساختمان

برای اخذ جواز یا پروانه ساخت مربوطه، باید مراحل ذیل را به طور دقیق پیش برد:

  • تشکیل پرونده: تشکیل پرونده اولین مرحله برای دریافت مجوز می باشد. در واقع مالک ساختمان و یا وکیل او باید به دفتر خدمات الکترونیک واقع در محل نزدیک به پروژه مراجعه کرده و تمامی مدارک مورد نیاز را ارائه نماید. در واقع افراد میتوانند درخواست خود را مبنی بر دریافت پروانه و مجوز نوسازی و تخریب در دفاتر خدمات مربوطه ثبت نموده و بازدید ملک را نیز پس از تشکیل پرونده و ثبت درخواست مورد نظر، ثبت نمایند. پس از طی این روند یک مامور شهرداری در تاریخی مشخص شده برای بازدید ملک مزبور آمده و مواردی را از جمله بنای موجود، ابعاد ملک، عرض گذر و … ثبت میکند. شایان ذکر است که تاریخ مراجعه مامور شهرداری به افراد نیز اعلام می شود.
  • آماده سازی دستور نقشه: ارسال دستور نقشه برای مالک، دومین مرحله ای است که شهرداری پس از بازدید و برسی زمین توسط مامور انجام می دهد. این دستور نقشه شامل اطلاعاتی از جمله اصلاحیات شهر داری، تعداد طبقاتی که مالک مجاز به ساختن آن است و مساحت هر طبقه می باشد. محاسبه و گزارش این اطلاعات با توجه به عرض گذر، نوع پهنه و سایر اطلاعات دیگر زمین می باشد. در پی تکمیل این مرحله شخص مالک باید این اطلاعات را در مرحله بعد به مهندس معمار ارجاع دهد.
  • طراحی نقشه: اصلی ترین و مهم ترین بخش کار در روند اخذ پروانه ساختمان، طراحی نقشه است که می بایست بنابر دستور نقشه آغاز شود. سپس این نقشه ها با توجه به ضوابط شهرداری و آتش نشانی برسی شده و طراحی بهینه ای برای آن ها انجام می شود. نقشه های طراحی شده می بایست بهترین حالت ممکن از نظر تامین حداکثر پارکینگ، زیبایی، هارمونی، هماهنگی و … را داشته باشند. نقشه های مربوطه باید پس از طراحی و تکمیل برای انجام برسی های لازم، مجددا به دفتر خدمات الکترونیک ارسال شده تا در صورت نیاز به اصلاح و بازنگری به مالک گزارش داده شود.
  • پرداخت عوارض: پس از طی مراحل مذکور نوبت به پرداخت عوارض می رسد . میزان عوارض بر حسب تعداد طبقات، متراژ ساختمان و تراکم موجود در هر منطقه محاسبه می شود. در این صورت مالک موظف به پرداخت مبلغ تعیین شده به اداره درآمد مالیات می باشد.
  • آماده سازی مدارک پیش نویس: تهیه پیش نویس مستلزم مراجعه شخص مالک به دفاتر خدمات و تکمیل فرم درخواستی تحت عنوان تعیین ناظر می باشد. پس از طی این مراحل تنها باید منتظر تماس از سوی دفتر خدمات و معرف ناظر بود. انعقاد قرارداد میان مالک و ناظر از جمله کارهایی است که پس از تعیین ناظر باید انجام داده شود. این قرارداد می بایست جهت تعهد رعایت اصلاحی، برگ سبز و تاییدیه نما ناظر به دفتر خدمات ارائه گردد.

 

مدارک پیش نویس به شرح ذیل است:

  1. سهمیه (برگ سبز) مهر شده در 4 رشته معماری، ساز، برق و مکانیک
  2. سهمیه (برگ سبز) ناظر به انضمام قرارداد ناظر و مالک
  3. تاییدیه نما و برگه تعهد رعایت اصلاحیه
  4. فایل های برق، سازه و مکانیک
  5. تاییده خاک و برگه تهعد مشاوره ژئوتکنیک
  6. چاپ پروانه

 

پس از طی مراحل مذکور، چاپ پروانه آخرین مرحله جهت صدور پروانه ساختمان می باشد . تاییدیه هایی که در این مرحله می بایست اخذ شود عبارتند از:

  1. تاییدیه طرح تفصیلی بر و کف
  2. تاییدیه رئیس صدور پروانه
  3. تاییدیه معاون معماری و شهرسازی
  4. تاییدیه شهر

 

مدت اعتبار پروانه ساختمان

اعتبار پروانه ساختمان تا دو سال پس از صدور آن می باشد. در صورتی که مالک نتواند در مدت اعلام شده، ساخت و ساز پروژه را به اتمام برساند، به او اخطار داده شده و در نهایت پرداخت عوارض تعویق مشمول او خواهد شد.

معیار مهلت در نظر گرفته و اعلام شده برای یک پروژه ساختمانی بر حسب متراژ و تعداد طبقات می باشد که به مالک تحویل داده می شود.

 

نکته: با توجه به اینکه فرصت کافی جهت تمدید پروانه ساخت توسط شهرداری برای افراد در نظر گرفته شده است بنابراین امکان تمدید پروانه ساختمان پس از اتمام این دوره وجود نخواهد داشت. در صورت اتمام مدت زمان ساخت و همچنین پایان نیافتن عملیات تا این مدت، مالک می بایست مجوز ساخت جدیدی را دریافت نماید . لازم به ذکر است که بیست درصد محاسبات پروانه ساختمان به روز خواهد شد. بدین ترتیب شهرداری اقدام به تمدید پروانه قبلی می نماید . مدت این تمدید سه ساله می باشد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم