آشنایی با مفهوم EFS در حمل و نقل دریایی

آشنایی با مفهوم EFS در حمل و نقل دریایی

آشنایی با مفهوم EFS در حمل و نقل دریایی


آشنایی با مفهوم EFS در حمل و نقل دریایی

امروزه بسیاری از نیاز های ضروری انسان از طریق حمل و نقل دریایی تامین می شود. درواقع افراد توسط کشتی هایی که شبانه روز در مسیر های آبی قرار دارند به مایحتاج خود دسترسی پیدا می کنند. قوانین و اصول مشخصی جهت مدیریت و کنترل این حجم کشتی روی آب وضع گردیده که آشنایی با تمام آن ها، نیازمند زمان زیادی می باشد. یکی از مفاهیم مطرح در کشتیرانی، مفهوم EFS  بوده که در این مقاله برانیم تا این مفهوم را مورد برسی قرار دهیم.

 

آشنایی با مفهوم EFS در حمل و نقل دریایی

مفهوم EFS  در کشتیرانی – تغییر سوخت مصرفی کشتی نیازمند پرداخت هزینه ای مازاد

تحت عنوان (Environment Fuel Surcharge)  می باشد. این قانون برای تبدیل سوخت مصرفی کشتی ها به سوختی که آسیب کمتری به محیط زیست وارد کند، در ابتدای سال 2020 توسط سازمان بین المللی کشتیرانی (IMO) وضع گردید. اجرای این قانون از مارس 2020 برای تمامی خطوط کشتیرانی اجباری شد. به همین دلیل شرکت ها هزینه ای را بابت تغییر سوخت از تمامی کانتینر ها دریافت می نمایند.

 

هزینه EFS در کشتیرانی

اجرای قانون EFS در کشتیرانی، سبب کمتر شدن گوگرد حاصل از سوختن سوخت کشتی ها گردیده و بدین ترتیب سلامت هوا و محیط زیست بیشتر در امان خواهد بود.

پرداخت این هزینه با توجه به سایز کانتینر متفاوت بوده و بدیهی است که در صورت بیشتر بودن حجم کانتینر، هزینه ی بیشتری به عنوان EFS به آن تعلق خواهد گرفت.

در صورتی که خریدار و مشتری در تنظیم قرارداد خود از قوانین اینکوترمز بهره ببرند، اگر این قرارداد بر پایه قاعده CFO باشد، فروشنده پرداخت هزینه EFS را عهده دار خواهد بود. اما در صورتی که تنظیم قرارداد بر پایه FOB اینکوترمز بوده باشد، پرداخت هزینه EFS بر عهده مشتری می باشد.

 

مفهوم دیگر EFS در کشتیرانی

EFS معنای دیگری در صنعت کشتیرانی دارد که تحت عنوان Electronic Freight Security یا امنیت بار الکترونیکی نیز شناخته می شود. افزایش خطرات و جسارت مجرمان در حمل و نقل های دریایی موجب ضروری و رایج شدن استفاده از برنامه امنیت بار الکترونیکی گردیده است. در واقع نظارت بر حمل و نقل کشتی ها و ردیابی آن ها در هرزمان، از طریق این برنامه امکان پذیر خواهد بود.

 

دلیل اجرا نمودن یک برنامه EFS

آمار ها از سال 2008 نشان دهنده افزایش سرقت های دریایی می باشند. بدیهی است که تهدید های جدید نیاز به اقدامات جدید دارند. چراکه که سارقان همواره شیوه های جدیدی از سرقت را پیدا کرده و از آن طریق محموله های پرارزش را به تاراج می برند. یکی دیگر از تهدید ها، اختلال در سیستم ردیابی کشتی ها می باشد. به همین دلیل است که استفاده از EFS اهمیت بسیاری در صنعت کشتیرانی دارد.

بدین ترتیب، به شرکت هایی که مجبور به عبور از مسیر های پرخطر هستند، توصیه می گردد که جهت فراهم ساختن امنیت کافی برای محموله خود، از بیمه ها و انواع روش های EFS بهره برده تا از ورود زیان به شرکت جلوگیری شود.

 

نحوه فعالیت EFS در صنعت کشتیرانی

این فناوری به عضو لاینفک سیستم امنیتی حمل و نقل دریایی تبدیل شده که نظارت بر فعالیت شبانه روزی کشتی ها را ممکن می سازد. تکنولوژی های مختلفی برای پیدا سازی این سیستم به کارگرفته می شوند. بدین ترتیب که سیستم های موقعیت یاب جغرافیایی (GPS)  و نیز ابزار های اینترنت اشیا (IOT)، به صورت همزمان کار کرده تا قادر به تامین امنیت بارهای یک کشتی باشد . این سیستم علاوه بر راحت کردن نظارت بر کشتی ها، محموله های داخل انبار را نیز قابل ردیابی می کند.

 

تیم EFS  در کشتیرانی

یک تیم موفق تحقق آسان تر یک هدف را سبب می گردد. در واقع هدف یک تیم EFS  کشتیرانی، تامین امنیت بار ها می باشد که همه ی اعضای تیم در جهت تحقق این هدف تلاش می کنند. در ادامه به برسی چند بخش از برنامه EFS  و مسئولیت های آن خواهیم پرداخت.

  • پیاده سازی: بهترین شیوه های امنیتی، در این قسمت طراحی می شود که این طراحی بر حسب نوع محموله است. از دیگر مسئولیت های این بخش، میتوان به انتخاب یک مسیر امن و مطمئن برای کشتی، اشاره نمود. تمامی اطلاعات جمع آوری شده توسط اعضای این قسمت، نظارت بهتر بر روی حرکت کشتی را از طریق پیاده سازی این اطلاعات در یک بستر تحت وب، ممکن می سازد.
  • نظارت و ردیابی: رفتار لحظه ای کشتی، در بخش نظارت و ردیابی مورد برسی قرار می گیرد و در صورت دیده شدن چیز غیر معمولی، فورا به کادر کشتی اطلاع رسانی می نمایند.
  • پیام اضطراری: وظیفه مهمی بر عهده این قسمت است. بدین ترتیب که در صورت سرقت و مشاهده نقص در سیستم امنیتی اطلاع رسانی فوری انجام می شود . خبر کردن نیروهای انتظامی، از دیگر مسئولیت های این بخش می باشد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم