آشنایی با اینکوترمز

آشنایی با اینکوترمز

آشنایی با اینکوترمز


آشنایی با اینکوترمز

بنا بر دلایلی از جمله تفاوت های زیاد نظام های حقوقی کشور ها، فعالیت در عرصه بین الملل به کار نسبتا دشواری تبدیل شده است. از این رو اتاق بازرگانی بین المللی طی چندین سال گذشته سندی را تحت عنوان اینکو ترمز تدوین نموده است. اصطلاحات بین المللی مورد نیاز جهت تجارت بین المللی، در سند اینکو ترمز شرح داده شده. در واقع هدف از تدوین چنین سندی یکسان سازی مفاهیم استاندارد تجارت بین الملل و تسهیل تجارت در زمینه های مختلف به ویژه حمل و نقل بین المللی بوده که کاربرد بسیاری برای بازرگانان به همراه دارد.

در این نوشتار بر آنیم تا به مبحث اینکو ترمز پرداخته و مزایای استفاده آن را ذکر کنیم.

 

آشنایی با اینکوترمز

اتاق بازرگانی بین المللی و وظایف آن

در سال 1919 نهادی خصوصی تحت عنوان اتاق بازرگانی یا همان ICC، جهت تسهیل و تسریع مناسبات و ارتباطات تجاری بین المللی تشکیل شد. اتاق بازرگانی بین المللی، یک سازمان بین المللی غیر دولتی می باشد که از طریق ظرفیت خود در توسعه استاندارد های جهانی، تدوین برخی سیاست گذاری های بانکی، داوری تجاری بین المللی و تنظیم خط مشی های مرتبط با تجارت بین الملل توانسته نقش مهمی را در عرصه تجارت بین الملل ایفا کند. بسیاری از اتاق های بازرگانی جهان، شرکت های حمل و نقل، بانک ها، بیمه، بازپرسی و شرکت های بزرگ تجاری، از مقررات و استاندارد هایی که توسط این سازمان منتشر شده است پیروی نموده و در امر تجارت بین الملل مشغول می باشند، از این رو می توان متوجه تاثیر زیاد این سازمان شد.

اسناد اینکو ترمز یا اصطلاحات بازرگانی بین المللی، یکی از برجسته ترین اسنادی می باشد که توسط این سازمان و در حوزه تجارت بین الملل تدوین شده است. اتاق بازرگانی بین المللی این اسناد را به شکل منظم مورد برسی، بازبینی و انتشار قرار می دهد. این اسناد مورد اعتماد بسیاری از کشور های جهان واقع شده و از آن برای تسهیل تجارت بین المللی خود استفاده می کنند.

 

اینکو ترمز و نقش اتاق بازرگانی ایران

کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی، توسعه اهداف اتاق بازرگانی بین المللی در ایران را عهده دار است. سعی این کمیته بر این موضوع است که با ارائه خدماتی از جمله حل اختلافات از طریق داوری و همچنین تسهیل مبادلات بازرگانی بین المللی ایران، اهداف اتاق بازرگانی بین المللی و نیز اسناد مرتبط با ان را در ایران ترویج و توسعه دهد. کمیته مزبور نوعی نماینده داخلی سازمان بوده و همواره می کوشد تا اقداماتی را در حوزه تدوین، چاپ، ترجمه کتب و اسناد مرتبط با این نهاد، انجام دهد.

 

آشنایی با اصطلاح اینکو ترمز

واژه اینکو ترمز در واقع مخفف عبارت انگلیسی International Commerical Terms می باشد که در فارسی به معنای اصطلاحات بازرگانی بین المللی است. انتشار این اصطلاحات، توسط اتاق بازرگانی بین المللی در سال 1936 صورت گرفته و هدف از انتشار آن، تسهیل روابط تجاری بین المللی و تعیین تکلیف چالش های بازرگانی بین المللی به ویژه در حوزه حمل و نقل می باشد.

در سند اینکوترمز موضوعاتی از جمله نحوه حمل و نقل، ریسک انتقال محموله، پرداخت هزینه ها، مسئولیت فروشنده و خریدار و همچنین بیمه محموله، ذکر شده است.

از سال 1936 تا کنون، نسخه های متعددی از اینکوترمز توسط اتاق بازرگانی بین المللی عرضه گردیده که نسخه های جدید و بروز آن به شکل دوره ای منتشر می گردند. جدید ترین نسخه از اینکوترمز مربوط به سال 2020 می باشد. در ادامه به برسی برخی از فواید اینکوترمز خواهیم پرداخت.

 

فواید اینکو ترمز

بهره مندی و استفاده از اینکو ترمز فواید بسیاری برای بازرگانان بین الملی دارد. تسهیل تجارت بین الملل یکی از مهم ترین فواید اینکو ترمز می باشد. بدتین ترتیب که تاجران و بازرگانان با وجود عدم تسلط به نظام های حقوقی کشور های متعدد و همچنین داشتن تفاوت زبانی، می توانند با بهره گیری از اینکو ترمز، درک درستی از حقوق و تعهدات تجاری مقابل یکدیگر داشته باشند.

  • در واقع اینکوترمز مسیر همواری را از طریق یکدست نمودن تلقی بازرگانان بین‌المللی از مفاهیم پرکاربرد تجارت بین‌الملل  برای تجارت جهانی فراهم نموده است.
  • بازرگانان بین‌المللی با توافق بر سر استفاده از اینکوترمز، قادر به رفع مشکلات خود و پشت سر گذاشتن پیچیدگی های قانونی می باشند.
  • اینکوترمز  ریسک حمل‌‌ و نقل میان فروشنده و خریدار و همچنین محدوده مسئولیت هر یک را با بیان حالات مختلف و در فروض مختلف بیان می‌کند.
  • فروشنده و خریدار، قادر به استفاده از اصطلاحات اینکوترمز در قراداد های بازرگانی بوده و به نوعی موضوعات پرچالش و مهم قرارداد خود را از پیش تعیین تکلیف می کنند.

امروزه بسیاری از تاجران ایرانی نیز برای امور مختلفی از جمله بیمه محموله، حمل ‌و نقل بین‌المللی، تحویل و … از اصطلاحات اینکوترمز استفاده می کنند.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص اینکوترمز و موضوعات پیرامون آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم